Se The Sacrament, lad dig skræmme og forundre…

Der er altid en ganske særlig form for uhygge ved horror, der tager udgangspunkt i virkeligheden. I The Sacrament er det både i form af stilen, som er regulær faux dokumentar [Mockumentary, om man vil] og dermed også POV [Point of View], da de holder sig gennemført til, at vi kun ser og hører det, som kameraerne fanger.

Og for en gangs skyld er der nærmest ingen scener, som ikke holder sig til dette – jeg mener faktisk ikke, der er en eneste, men vi debatterede dog, om der måske var en enkelt smutter, så måske andre vil synes, der er det.

Det faktum, at der er taget meget kraftig udgangspunkt i Jim Jones og Jones Town tragedien, skaber en realisme, som virker meget stærkt på mig. Hele filmen er faktisk en form for brutalt realistisk genfortælling af netop denne historie, og det gør, at hver gang man synes, det er urealistisk eller dumt, må man sluge kamelen og anerkende, at det faktisk er sket.

Castet i The Sacrament består af en række velkendte Ti West-ansigter, da de to primære hovedroller er Joe Swanberg (V/H/S, You’re Next) og AJ Bowen (You’re Next, The House of the Devil), der begge leverer meget solide præstationer.

Derudover er det især mange af de mindre biroller – altså karakterer, der er sektmedlemmer – der leverer de meget mindeværdige scener. Herunder den primære, som Father’s (Jim Jones klonen) højre hånd. Og så selvfølgelig Father himself, portrætteret af Gene Jones (No Country for Old Men). Han er ganske skræmmende og karismatisk som den mægtige hvide mand, der har tryllebundet en store gruppe mennesker – det gør han sat’eme overbevisende.

Nu har jeg altid været fascineret af alt med sekter, kulte og religiøs eller ideologisk fanatisme generelt – hvad end det er mormoner, Scientology, nazisme eller opfundne religioner og ideologier – og derfor har jeg set min del af både fiktion og dokumentarer om emnet, men jeg må alligevel sige, at dette er et af de mest gennemførte, underholdende og skræmmende versioner, jeg har set i længere tid.

Se den, lad dig skræmme og forundre… og lad så den virkelige angst sætte ind, når du ser nyhederne næste gang og indser, at vi lever i en verden, hvor det altid er lige om hjørnet.

DVD-premiere: 28-08-2014
Instruktør: Ti West