Man ved aldrig helt, hvad man skal forvente fra film i ‘After Dark’-serien, da det ofte er en lidt blandet landhandel. Man kan dog altid være sikker på, at der nok skal være mindst en vaskeægte jackpot ind i mellem. I denne omgang kom den med ‘Seconds Apart’, og det var meget tydeligt fra starten, at både produktion og skuespil lå på et meget højt niveau. Det betyder desværre – man er jo lidt mærket af at se rigtig mange film af variende kvalitet – at man nærmest bare venter på, at det begynder at gå ned ad bakke. Men det sker faktisk aldrig.

Historien er måske ikke den allerstærkeste, men den er enkel og fængende. Der skrælles hele tiden et nyt lag væk, så man ved lidt mere om hver enkelt person og deres baggrund, men aldrig så meget, at man sidder med alle kortene på hånden. Det kunne potentielt være virkelig irriterende, men her er det så veludført, at man accepterer og nyder mysteriet fuldt ud.

Castet leverer som før nævnt også præstationer på et rigtig højt plan. Jeg kan næsten ikke huske, hvornår jeg sidst har set Orlando Jones i en så skarp rolle, men han leverer virkelig en solid karakter i ‘Seconds Apart’, der på mange måder fungerer som publikums guide i den videre færd gennem historiens udfoldelse. De to tvillinger, der giver navn til filmen, da de er født med sekunders mellemrum, er også nogle vidunderdrenge, der – på hver sin måde – leverer helt utrolig intensitet, der på alle måder drager og fastholder. De har tidligere spillet sammen i både ‘Rest Stop’ fra 2006 og ‘The New Daughter’ (2009).

Det er et relativt nyt hold, der står bag denne film. Instruktøren, Antonio Negret, har dog allerede lavet et par produktioner, såsom ‘Transit’ med Jim Caviezel, der også udkom for nylig. Manuskriptet er skrevet af George Richards, og dette er hans andet filmatiserede manuskript, men han har dog allerede endnu en på vej. Det er jo ikke fordi, de har opfundet den dybe tallerken med denne film, men der er en meget sikker stil og meget høj underholdningsværdi, som bare ramte plet hos mig på rigtig mange punkter. Så jeg anbefaler meget gerne denne film til alle, der ønsker en god aften i hjemmebiografen.

(Originaltitel: Seconds Apart)

DVD: 16-05-2012
Instr.: Antonio Negret