:: Anmeldelse ::

Der er ikke mange film, hvor folk enten elsker eller hader resultatet, men det lader dog til at være tilfældet med netop ‘The Lovely Bones’. Personligt tror jeg dog, at det er folks egne forventninger, der har spillet ind her, mere end det er selve filmen. Med Peter Jackson i instruktør-stolen og Steven Spielberg på som producer, så er forventningerne skruet helt op og det handler om, at vi skal fascineres, overraskes og bare overvældes. Og gerne på ens egne meget subjektive præmisser.

Jeg var dog heldig og oplevede alle disse tre følelser, da filmen talte direkte til mit hjerte – både på drama, horror, spænding og selve historien. Som film aficionado er der desuden en hel del lækre referencer, som f.eks. en kæmpe plakat, der præsenterer J.R.R. Tolkiens nye spændende bog ‘Lord of the rings’. Den slags falder jeg straks for, og føler mig som en indviet, der er i direkte kontakt med instruktøren, der sender beskeder til mig. Men når det er sagt, så bør denne film ses som noget helt enkeltstående og uden sammenligning med noget andet af Jackson eller Spielberg – selvom man tydeligt mærker begge disse mastodonters stil undervejs. Umiddelbart falder den lidt i M. Night Shyamalan fælden, hvis man ser den, fordi man regner med, at den ligner instruktørens seneste værker – ironisk nok var Mark Wahlberg med i seneste film af både Jackson og Shyamalan, men jeg mener, han gør et solidt stykke arbejde, og nogle af verdens bedste instruktører kan vel for pokker ikke alle sammen caste ham, hvis han er så dårlig, som nogle kritikere ynder at påstå. Så fik jeg lige den galde ud.

Skal man alligevel sammenligne den med et af Jackson’s tidligere værker, så er det helt klar ‘Heavenly Creatures’, hvor en meget ung Kate Winslet strålede præcis som Saoirse Ronan gør det i hovedrollen i ‘The Lovely Bones’. I det hele taget er det en meget skuespiller-drevet film, og når spændingen er på sit højeste, så sidder man også på kanten af sædet og har hjertet i halsen, præcis som karaktererne oplever det på skærmen. Foruden de unge og relativt ukendte skuespillere, så må Susan Sarandon fremhæves. Hun ER fantastisk og leverer nogle af de sjoveste, men også mest rå øjeblikke i filmen. Du må ikke lade dig snyde for denne film, men se den med et åbent sind og nyd hele oplevelsen, for du kommer igennem hele følelsesregistret, og det er ikke helt let.

:: Heaven of Trivia ::

Saorirse Ronan blev valgt til hovedrollen, da Jackson gerne ville have en relativ ukendt skuespiller til netop denne rolle. Denne plan blev dog godt og grundigt ødelagt midt i produktionen, da Ronan blev både Bafta, Golden Globe og Oscar-nomineret for hendes birole i ’Soning’ (Atonement, 2007)..

Fakta

(Originaltitel: The Lovely Bones)

I biografen: 11-03-2010
På DVD:
 –
Genre: Krimi / Drama / Fantasy / Gyser / Horror / Thriller
Instr.: Peter Jackson
Medv.: Mark Wahlberg, Rachel Weisz, Susan Sarandon, Stanley Tucci m.fl.
Land: USA | UK | New Zealand, 2009

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.