I SKOVEN (int. titel The Woods) er en ny Netflix-miniserie baseret på en Harlan Coben bog. Denne gang er serien fra Polen, men det bør ikke betyde noget. Sproget er naturligvis ikke engelsk, men kvalitetsniveauet er ekstremt højt. Og ja, historien er et lækkert mysterie. Læs mere i vores I skoven anmeldelse her!

I skoven er en Netflix-miniserie fra Polen. Det er bestemt ikke første gang, vi ser en polsk Netflix-serie (den internationale titel er The Woods), men denne gang er produktionen baseret på en bog af Harlan Coben. Det vil nok tiltrække et større publikum, og dét fortjener en serie som denne.

Hele miniserien er på seks afsnit, så du kan hurtigt få set hele serien og komme igennem mysteriet. Hvis du har set andre serier baseret på Harlan Cobens bøger (The Stranger, Safe), vil du vide, at det altid er i krydsfeltet mellem thriller, krimi og mysterie. Der er normalt nogen, der dør eller forsvinder, og derefter en række efterladte, der søger svar. Det er præcis, hvad vi også oplever i denne Netflix-miniserie.

Læs resten af vores I skoven anmeldelse herunder. Vi har set hele miniserien, inden denne anmeldelse er skrevet.

Endnu en solid Netflix-produktion fra Polen

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke ligefrem opsøger film eller tv-serier fra Polen. Det er bare ikke lige noget, jeg forventer det vilde af, og der er så meget andet godt. Dét ser dog ud til at være en fordom, der absolut ikke holder. Nu har vi efterhånden set en del polske produktioner til at skulle anmelde her på Heaven of Horror, og niveaet er altså imponerende højt.

En af de første polske serier, vi så og anmeldte, var Netflix-krimiserien The Mire. Den kunne altså noget i forhold til både karakterer, brutal realisme og høj kvalitet på både det tekniske og i forhold til historien. Læs eventuelt vores anmeldelse af den polske Netflix serie The Mire på Heavenofhorror.com her >

Så kom den polske seriemorderfilm The Plagues of Breslau, der virkelig gav smæk for skillingen. Den film skriger nærmest på en amerikansk remake, så mon ikke det pludselig sker. Og igen, så havde jeg ikke de vilde forventninger, men var godt underholdt fra start til slut.

Nu kom så I skoven, og denne gang gik vi i gang med serien med betydeligt højere forventninger. Alligevel formåede serien endnu en gang at ramme plet. Bevares, historien er også skrevet af en anerkendt forfatter (Harlan Coben), hvor man så bare har ændret karakteren Paul Copeland til at hedde Pawel Kopinski, da plottet er flyttet fra USA til Polen.

Harlan Cobens I SKOVEN – Netflix anmeldelse

Flere velkendte ansigter i Netflixminiserien

Jeg forventer aldrig, at jeg kender skuespillerne i en polsk produktion. Hverken film eller tv-serier. Når det gælder I skoven, er der dog en række velkendte ansigter. Ikke at det er afgørende for at se eller nyde en serie, men det kan dog hjælpe til at tiltrække flere seere.

Den voksne udgave af karakteren Pawel Kopinski spilles af Grzegorz Damiecki. Han er med i HBO serien Wataha og var desuden med i Steven Spielberg filmen Schindlers liste fra 1993, hvor han havde en nøglerolle. Jeg bør nok også nævne, at I skoven miniserien har en del scener med ret voldsom antisemitisme. Det er dog noget, der behandles på en sober og realistisk måde, så det giver mening i plottet.

Jacek Koman er en anden skuespiller, der nok vil virke bekendt for mange. Han har været med i internationale hits som Moulin Rouge (2001) og Children of Men (2006) samt serier som Top of the Lake og Tidelands. Det samme gælder i øvrigt Agnieszka Grochowska, der var med i Child 44 (2015) og den intense thriller-serie Himmelsdalen (2019-) på C More.

Se Harlan Coben’s I skoven på Netflix

I skoven er som sagt baseret på en bog af Harlan Coben, mens et hold af manuskriptforfattere har adapteret historien til denne miniserie. Blandt disse manuskriptforfattere er Wojciech Miloszewski og Michael Armbruster. Mens Wojciech Miloszewski har skrevet på HBO-serien Wataha (2014-), så har Michael Armbruster senest skrevet filmen End of Sentence (2019).

For langt de fleste vil det faktum, at miniserien er baseret på en bog af Harlan Coben, være den primære grund til at se den. Det gælder bestemt også mig selv. Og alligevel er det vigtigt også at understrege, at produktionsniveauet er virkelig højt. Det har dog også allerede været tilfældet med andre Netflix-produktioner fra Polen, så det bør egentlig ikke overraske.

Foruden det faktum, at der naturligvis ikke tales engelsk, så kan man altså ikke mærke, at det ikke er en engelsk eller amerikansk produktion, så du kan roligt se den med høje forventninger. Denne Netflix-miniserie har kun seks 45-minutters afsnit, og du bør umiddelbart være hooked efter første afsnit, så der er ikke meget at tabe ved at give den en chance.

I skoven (The Woods) miniserien udkommer på Netflix den 12. juni 2020.

Instruktører: Leszek Dawid, Bartosz Konopka
Medvirkende: Grzegorz Damiecki, Agnieszka Grochowska, Hubert Milkowski, Wiktoria Filus, Wiktor Debski, Jacek Koman, Pawel Gabor, Marcin Lipski