Hvis du er fan af Ben Stiller og alien-komedier, så må ‘The Watch’ være lige noget for dig. Den leverer platte (ofte sjove) jokes, grønne slimmede rumvæsener og drengerøvs-bromance til den helt store guldmedalje – og man kan altså ikke andet end grine af det. Filmen er da også instrueret af Akiva Schaffer, der primært har skrevet og instrueret sekvenser for ‘Saturday Night Live’ i mere end 5 år. Manuskriptet derimod er af andre komedie-kendinge, hvor Seth Rogen (‘Kung Fu Panda’, ‘The Green Hornet’ og ‘Paul’) nok er den mest kendte, mens de to andre forfattere er de mindre kendte Jared Stern og Evan Goldberg – førstnævnte har primært skrevet til tegnefilm som ‘Vilde Rolf’ og ‘Bolt’, mens sidstnævnte har skrevet en del sammen med netop Seth Rogen som eksempelvis ‘Superbad’, der var en af netop Jonah Hill’s absolute gennembrudsfilm.

Ben Stiller spiller den samme rolle som altid – den lidt nørdede og rigide type, der blander sig i alt, og nærmest ingen venner har, men dog har hjertet på rette sted og et klart moralsk kodeks, han følger. Han beslutter sig for at oprette et frivilligt vagtværn i lokalområdet, efter en af hans ansatte er blevet slået ihjel af en ukendt gerningsmand. De 3 andre taber-typer spillet af Vince Vaughn, Richard Ayoade og førnævnte Jonah Hill, melder sig til vagtværnet for at få lidt mere action i deres hverdag. Og efter en sløv start får de så sandelig også mere action, end de nogensinde kunne drømme om!

Der er ikke meget decideret horror over denne, men alligevel kan den sagtens tilsnige sig horror-comedy genren, da der er nok mørke og uhygge til, at flere vil kunne nyde den som sådan. ‘The Watch’ er en fin Sci-Fi komedie til en hjemmeaften foran fjerneren – især en scene med en bevidstløs alien på dansegulvet sat i diverse kompromiterende situationer er ikke noget, jeg lige glemmer foreløbig, så alt i alt leverer den det, den skal.

4 splatter herfra.

(Originaltitel: The Watch)

DVD/Blu-ray: 08-01-2013