Ih guder, det startede faktisk helt fint, men sluttede ekstraordinært skidt. Altså, sådan virkelig to ekstreme modsætninger. Fra elegante og enkle virkemidler, som ting der bevæger sig af sig selv og pludselig kulde, til de rigtig stereotype “dårlig stil” effekter, hvor ånderne pludselig er mørk røg med lysende øjnene. Pludselig vidste jeg dårlig nok, om det var samme film eller scener fra TV-serien ‘Lost’, der kom ind over.

Dog var det ret ligegyldigt på det tidspunkt, for efter en time med nærmest ingen fremdrift overhovedet, sad man reelt bare og ventede på, at der skulle ske et eller andet, så vi kunne nå frem til en slutning eller konklusion af en art. Og jeg mener faktisk helt oprigtigt, at filmen startede på et overordentlig fornuftigt niveau. Gode skuespilpræstationer og en rigtigt creepy spøgelsesoplevelse, som kørte med alle de rigtige virkemidler.

I forhold til castet er især Kate Ashfield (‘Shaun of the Dead’, 2004) fantastisk god i rollen som moderen, der bliver mere og mere frustreret, og sagtens kan tro på, at spøgelset eksisterer, men absolut ikke vil forlade drømmehjemmet.

Men når både plottet bliver stillestående, og der sker et meget negativt stilskifte mod slutningen, så kan man kun bebrejde en person, og det er Pat Holden, der både er instruktør og manuskriptforfatter på ‘When the lights go out’ – hvilket faktisk også er en ret dum titel, for lyset var ikke konsekvent en del af uhyggen og spøgelses-manifestationerne. Det er da også første manuskript fra Holden, men altså hans fjerde film og oven i købet tredie i spillefilmslængde, så det er jo ingen undskyldning for det makværk den endte i.

Det er ene og alene pga den gode start og de gode skuespilpræstationer, at vi svinger os hele vejen op til en lille 3’er.

(Originaltitel: When the Lights Went Out)

DVD/Blu-ray: 21-05-2013