Jeg var klar til solid spænding og uhygge, da jeg så traileren, men – heldigvis – hørte jeg siden hen, at man nok ikke skulle forvente sig alt for meget. Tværtimod har ‘Apollo 18’ fået en del direkte dårlige anmeldelser, og det synes jeg faktisk ikke er nødvendigt. Til forskel fra den nyligt anmeldte ‘The Devil Inside’!

Der ER faktisk ret solid spænding og uhygge i ‘Apollo 18’, men man må være tålmodig, da den måske er lidt vel sløv i optrækket. Ikke mindst set i lyset af, at den faktisk kun varer ca. fem kvarter. Men derfor skal karakterene og præmisserne jo alligevel lige bygges op. Og de to elementer holder faktisk udmærket.

Bevares, man sidder med en del uafklarede spørgsmål, og ens holdning vil uden tvivl også være farvet af, hvordan man forholder sig til diverse konspirationsteorier om rumfart; Har vi overhovedet været på månen – eller var det et stort bluff, der skulle bruges til at vise magt i den kolde krig? Ting i den dur. Men det var også lidt af et anerkendende nik i denne film.

I denne type konceptfilm, som er bygget op omkring “Vi fandt nogle filmruller, der fortæller en spændende historie, som vi ikke kender 100%”, som man kender fra eksempelvis ‘Blair Witch Project’ (1999) og ‘Cloverfield’ (2008), der er præmissen netop, at meget må blive gætværk. Det er dele af et puslespil, og man må gætte sig til, hvordan de manglende brikker ser ud og passer ind. Det er som udgangspunkt et koncept, jeg er meget begejstret for, da der også kommer et element af mysterie, og ukendte faktorer spiller ind.

Timur Bekmambetov (Instruktør af bl.a. ‘Wanted’ og ‘Abraham Lincoln: Vampire Hunter’) har produceret filmen, mens spanske Gonzalo López-Gallego har instrueret den. Der er ingen kendte skuespillere med – det er primært TV-skuespillere – og det er nok også med til at holde budgettet nede på sølle $5 millioner. Og da den har indtjent ca. 3-4 gange så meget i USA alene, er det vel en fin lille succes.

‘Apollo 18’ kan hurtigt falde i kategorien “harmløs underholdning”, da den ikke ligefrem ryster publikum – og heller ikke kommer med noget nyskabende på nogen måde. Men det er jo ikke ensbetydende med, at det ikke er OK god underholdning. Og det synes jeg faktisk, det var. Dog heller ikke det mindste mere end det!

(Originaltitel: Apollo 18)

DVD/Blu-ray: 06-03-2012
Genre: Horror | Thriller | SciFi