Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har læst bøgerne, og at traileren ikke gav mig positive forventninger af nogen art. Faktisk så jeg kun frem til at opleve Emma Thompson, der var det absolutte highlight i traileren for mig, mens de to unge hovedpersoner virkede både kedelige og uden nogen form for kemi. Jeg så det som en slags ‘Twilight’ med hekseri istedet for vampyrer og varulve, men uden samme store maskineri og hype i ryggen.

Men jeg må dog indrømme, at de to unge skuespillere faktisk leverer utroligt solide præstationer og har en rigtig god kemi. Der er meget mere “camp” over ‘Beautiful Creatures’, end hvad jeg på nogen måde forventede, og så er der en god portion sort humor og sarkasme fra disse hovedroller, der virkelig er meget jævne og lidt kedelige personer, men altså har ret så skæve og interessante personligheder. Når det så er sagt, må jeg dog også sige, at jeg havde ret i, at Emma Thompson ville være det klart mest spændende i denne film – selvom Emmy Rossum (‘The Day After Tomorrow’) også leverede en solid præstation, der gør, at man husker hende langt mere end hendes få scener egentlig burde resultere i.

Alligevel var det altså en noget træg oplevelse at komme igennem denne film. Spilletiden opleves dobbelt så lang, som hvad den faktisk er, og hele midten er utrolig sløv. Det medfører, at man som publikum mister både fokus og interesse. Nu har jeg, som nævnt indledningsvist, ikke læst bogen, så det er svært at vurdere, om problemet ligger allerede her, eller om det er i manuskriptet, der er skrevet af instruktøren, Richard LaGravanese. Han har tidligere både skrevet og instrueret ‘P.S. I love you’ (2007), og har uden tvivl flair for de store romantiske fortællinger.

Det er da også klart den romantiske historie, der får klart mest tid, mens hele “det gode mod det onde”-plot får en mindre birolle. Og det er altså ærgerligt, for horror er der sgu ikke meget af. Havde man holdt fast i den skæve humor som primær drivkraft, så havde der været mulighed for en lille kult-film, men det ender med ren romance og ekstremt kedelige CGI effekter til at skabe lidt “uhygge”, som altså ikke løfter filmen. Der er til lidt underholdning en søndag eftermiddag, og dertil passer den helt fint, men meget mere bliver det desværre ikke til.

Biografpremiere: 21-02-2013
DVD-premiere: 20-06-2013
Genre: Thriller, Drama, Fantasy, Romantik