På en eller anden måde, så passer det mig meget ofte rigtig godt med disse klaustrofobiske film, hvor alle uhyrligheder finder sted i ganske almindelige hverdagssituationer. Bevares, toget i denne film er ikke ligefrem tilsvarende S-togets linje A, men alligevel er det nemt at forholde sig til, at man kan være på vej med et tog som så ofte før, og pludselig sker der noget uventet.

Ikke overraskende er dette en ekstremt karakter- (og afledt deraf også skuespiller-) drevet film, da vi ser de samme få mennesker løbe rundt i et tog og blive mere og mere frustreret. Som seer bliver man da også ret frustreret, når visse personer er overordentlige øretæveindbydende, eller når historien står lige lovlig meget i stampe. Men alligevel går det nu aldrig helt galt undervejs. Slutningen er til gengæld ikke noget, jeg kan give point for. Tværimod tæller den faktisk ned, da jeg synes, filmen havde nosser til en noget mere saftig slutning. Jeg holder dog fast i den karakter, jeg havde besluttet mig for inden slutningen, så det ligger den ikke til last her – ikke mindst, da den trods alt var betydelig bedre, end forrige film vi gav en 3’er, og den slags må jo også spille med, når vi kører efter samme målestok.

Men tilbage til skuespillerne, for de leverer ved Gud nogle absolut tilfredsstillende præstationer. Dougray Scott (‘Mission Impossible 2’ og Netflix’s ‘Hemlock Grove’) spiller en yderst sympatisk mand, der faktisk reagerer meget menneskeligt og ret fornuftigt hele vejen igennem, hvilket også er tilfældet for Kara Tointon’s (‘EastEnders’) karakter, selvom man aldrig helt vidste, hvor man havde hendee – hvilket absolut var et kæmpe plus.

Filmen er skrevet og instrueret af Omid Nooshin – manuskriptet er dog lavet sammen med den faste skrivepartner Andy Love, men for dem begge er dette spillefilmsdebut, mens det tidligere har været kortfilm. Det er også Nooshin’s debut som spillefilmsinstruktør, og det kan måske forklare, hvorfor det ind imellem kører lidt af sporet. Alt i alt en god og underholdende – til tider en smule sløv – film, der dog leverer, hvad den lover og er god underholdning. Men desværre heller ikke mere end dette, selvom potentialet var til stede.

DVD-premiere: 07-05-2013
Genre: Thriller, Action
Instruktør: Omid Nooshin