THE INVISIBLE MAN er en horrorfilm af Leigh Whannell. Han har skabt et væld af vanvittigt populære gyserfilm sammen med James Wan. Dette er hans tredie film som instruktør, og det er uhyggeligt godt horror håndværk. Læs vores The Invisible Man anmeldelse her!

The Invisible Man er en ny horrorfilm med et klassisk tema. Det er jo ikke ligefrem første gang, at vi får en film om “den usynlige mand”. Alligevel er dette en skøn tilføjelse, der også byder på så tilpas meget nyt, at den på alle måder bør eksistere. Det er vitterligt en nyfortolkning, der tegner rigtig godt for hele Universal Studios horrorfilm-univers.

Det skal også siges, at vores forventninger lå på “vi håber, den er til 4 splatter”, så vi forventede ikke noget ekstraordinært. Alligevel ender vi på en solid 5-splatters oplevelse. Det burde vi naturligvis have vidst, når nu det er Leigh Whannell, der både har skrevet og instrueret filmen. Han startede sin karriere som fast partner til James Wan, men kan sagtens klare det hele selv.

Læs resten af vores The Invisible Man (2020) anmeldelse herunder.

Uhyggeligt godt horror håndværk!

Som sagt, så var vores forventninger “bare” til en god omgang underholdende gys. Helt fra starten kan man dog godt mærke, at der er andet og mere på spil i The Invisible Man. Uden at afsløre for meget, så kan jeg fortælle, at vi starter med at se Cecilia (Elisabeth Moss) stikke af fra sin mand. Det sker midt om natten, og alt ved denne åbning skaber en virkelig intens uhygge.

Musikken er perfekt, og hele iscenesættelsen er bare møghamrende uhyggelig. Vi har slet ikke set hende interagere med sin mand, men alligevel er det nærmest grotesk så tydeligt, det er, at hun er dødsensbange for ham.

Og dét man vi altså give Leigh Whannell, han formår virkelig at skabe uhygge og horror, der når helt ind i knoglerne. Måske vil kvinder se denne åbningsscene på en anden måde end mænd, men jeg håber da, at de fleste kan aflæse den frygt, hun agerer under.

Hvis du ikke synes, Leigh Whannell navnet er helt bekendt, så kan jeg afsløre, at han (sammen med James Wan) har skabt film som Saw og Insidious. Det er også Leigh Whannell, der spiller ét af de to primære ofre i den første Saw film – den anden er Cary Elwes. Whannel spiller også en af de paranormale eksperter i Insidious-filmene.

The Invisible Man (2020) – Anmeldelse

Elisabeth Moss som final girl

Jeg er allerede ret glad for Elisabeth Moss takket være The Handmaid’s Tale og Top of the Lake tv-serierne. Nå ja, og også hendes præstation i film som Jordan Peeles Us. Hun har virkelig en god sans for projekter, der bare fungerer. Her i The Invisible Man er hendes præstation altafgørende for historiens troværdighed, og jeg tror altså på hende.

Foruden Elisabeth Moss har vi Harriet Dyer som hendes søster. Du vil helt sikkert genkende Harriet Dyer, hvis du har set den fantastiske Killing Ground (og ellers kan den varmt anbefales). Aldis Holdge (Black Mirror) er virkelig skøn og solid som den mand, der passer på Cecilia, efter hun har forladt sin mand. Heldigvis uden nogle romantiske toner, for en gangs skyld.

Læs også: Vores anmeldelse af Killing Ground her >

I titelrollen har vi Oliver Jackson-Cohen, som de fleste horrorfans lærte at kende med Netflix-serien The Haunting of Hill House. Vi kommer i øvrigt til at se ham i sæson 2 af denne serie, der får titlen The Haunting of Bly Manor. Til gengæld ser vi ham ikke meget i denne aktuelle film. Han er jo trods alt den usynlige mand det meste af tiden.

Foruden skuespillerne spiller musikken også en stor rolle i The Invisible Man, da den fungerer perfekt til at skabe uhygge. Nej, ikke som oplæg til jumpscares, da det virkelig ikke er det primære virkemiddel. Det er nærmere som en konstant uhygge, der “bare” intensiveres.

Benjamin Wallfisch har komponeret scoret. Han har tidligere lavet musikken til IT-filmene og Blade Runner 2049 (sammen med Hans Zimmer) samt Lights Out (2016) og et væld af andre film. Han første IMDb kreditering for komponering af musik var til Thomas Vinterbergs Dear Wendy fra 2005, så der er også et lille dansk indslag på listen.

The Invisible Man (2020) – Anmeldelse

The Invisible Man går i de danske biografer nu!

Da filmen er skabt af Leigh Whannell og produceret af blandt andre Blumhouse, der også er horror-eksperter, er vi så heldige, at The Invisible Man går i de danske biografer. Det betyder, at du har mulighed for at se denne ny-klassiker af en horrorfilm i biffen, og dét skal du altså gøre. Helt grundlæggende er den stadig “baseret på” H. G. Wells bogen, men det er en nyfortolkning.

Det er som sagt Leigh Whannells tredie film som instruktør. Han havde sin instruktørdebut i 2015 med Insidious 3, som han også selv skrev. Derefter kom Upgrade i 2018, der var mere af en action, horror og sci-fi hybrid. Den havde han også selv skrevet, og Jason Blum fra Blumhouse var også dengang med til at producere. Whannells næste film er en Escape from New York remake.

The Invisible Man har premiere i de danske biografer fra den 27. februar 2020.

FAKTA

Biografpremiere: 27. februar 2020
Instruktør: Leigh Whannell
Medvirkende: Elizabeth Moss, Oliver Jackson-Cohen, Storm Reid, Aldis Hodge

Plot

I sidste øjeblik lykkes det for Cecilia at undslippe. Fra sit ægteskab og i denne nat helt konkret fra deres elektronisk overvågede fæstning af et luksushjem. Hun bedøver sin narcissistiske, voldelige mand, Adrian, og flygter gennem natten. Hendes søster Emily hjælper hende med at finde et skjulested hos en politimand og hans datter i en anonym forstad. Og så springer bomben: Adrian er død! Han har taget sit eget liv. Selv om Cecilia har søgt om skilsmisse, meddeler Adrians bror, Tom, der er advokat, at der testamentarisk er oprettet en fond, der vil udbetale hende fem millioner dollars over de næste fem år. Cecilia er lykkelig, men så begynder hun at blive bange. Der udbryder pludselig brand i huset, ting forsvinder, hun føler sig overvåget, og hun falder om til en jobsamtale. Nogen har prøvet at bedøve hende. Et glas Diazepam piller – præcis dem hun brugte til at bedøve Adrian – dukker op på hendes badeværelse. Cecilia bliver overbevist om, at Adrian overhovedet ikke er død, men har gjort alvor af sine trusler om at gøre hendes liv til et helvede. At han på en eller anden måde har gjort sig usynlig og i hemmelighed prøver at ødelægge hendes liv.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.