Hvis du ikke ligefrem er vild med klovne nu, så er Clown i hvert fald ikke en film, der får ændret ved det. Pennywise er ingenting i forhold til denne dæmoniske klovn.

Jeg elsker den slags historier, som Clown giver os her. Der hvor en eller anden uheldig person bliver tilsmilet af lidt held, når det ser allerværst ud. Altså den slags “held”, der i virkeligheden viser sig at være noget helt forfærdeligt. Det er ligesom de gode gamle eventyr, hvor der er en rigtig fin lille morale. I denne type film er det som regel, at der ikke findes nogen smutveje, og at når noget ser ud til at være for godt til at være sandt, så er det nok heller ikke helt godt. Ja, det er Clown i en nøddeskal, men det sjove ved filmen er naturligvis at se, hvordan den stakkels fyr nu skal forsøge at redde situationen alligevel.

Allerede da jeg så traileren, fløj tankerne hen til Tom Holland’s Thinner (som er baseret på en Stephen King historie), og eftersom det altid er en historie, jeg har liggende i baghovedet, så var det jo et ret godt udgangspunkt. Til behagelig info, så handler Thinner om en meget overvægtig advokat, der bliver forbandet af en sigøjner – som det jo altså sker i gyserfilm og historier med en sprød morale – og derefter begynder at tabe sig. Han kan æde løs, men taber sig konstant… men altså, det betyder jo så også, at han simpelthen svinder helt ind, da han ikke kan stoppe det voldsomme vægttab. Historien i Clown handler om en far, der helt tilfældigt finder et klovnekostume, netop som hans kone ringer og siger, at klovnen, der skulle komme til deres søns fødsesldagsfest – der vel at mærke netop er startet – har aflyst. Farmand redder dagen ved at iføre sig klovnedragten og giver alletiders show for børnene, så alt er fint. Lige indtil han skal have dragten af, og hverken tøj, næse eller paryk er til at få af. Eller rettere, næsten ryger, men ikke uden konsekvenser – det er vist næppe en spoiler for nogen, da det er med i både traileren og al billedmateriale for filmen.

Clown Eli Roth film

Jeg synes, Clown fungerer, fordi historien er så fantastisk enkel. Man sidder derfor tilbage med tanker omkring, hvad i alverden man selv ville gøre, hvis nu det skete – lidt ligesom enhver garvet gyserfan sgu da har en idé om, hvad man skal gøre, når zombierne kommer. Netop fordi plottet er så simpelt, så er det også vigtigt, at alle special effects (primært make-up) og skuespillet sidder lige i skabet. Og der har de valgt rigtigt med Andy Powers (bl.a. kendt fra TV serien Oz), der spiller hovedrollen og er så sød og jævnt kedelig, at man hurtigt føler med ham. Hans kone spilles af Laura Allen (Ravenswood), der både kæmper for sin mand, men også lige skal beskytte omverdenen fra ham. Og så har vi da lige en svensker med ombord i form af Peter Stormare (Prison Break), der spiller manden med alle svarene, eftersom han har været i kamp med klovnedæmonen én gang før.

Der er i øvrigt en herlig historie bag tilblivelsen af Clown, eftersom den er resultatet af, at nogen lavede en falsk trailer for en film med dette plot, som Eli Roth blev så betaget af, at han da lige besluttede sig for, at det burde være en rigtig film – se den her:

Clown er instrueret af Jon Watts, der skal til at instruere den næste Spider-Man reboot Spider-Man: Homecoming. Han har også været med til at skrive manuskriptet sammen med Christopher Ford. De to skrev også Cop Car (herlig thriller med Kevin Bacon som vanvittig betjent), som Watts instruerede. Nu har Clown jo været ud på Blu-ray og DVD herhjemme i noget tid, og filmen blev egentlig lavet i 2014, men nu har Eli Roth produktioner det med at befinde sig i en twilight zone-agtigt tilstand, hvor de udkommer over flere år. Således er filmen nu på vej ud i biograferne i USA, og derfor pushes den nye trailer ud, og der skrives om filmen overalt, så derfor kommer her også vores anmeldelse.

I øvrigt, så er der naturligvis en grund til, at vi ikke kommer op på flere splatter, når nu jeg ellers er så begejstret; Filmen går desværre lidt i tomgang mod slutningen. Det ødelægger på ingen måde filmen som helhed, men det trækker sgu lige energien og niveauet ud af Clown. I øvrigt så er det en Eli Roth film [produktion], og både The Green Inferno og Knock Knock havde nogle virkelig gode elementer, så vi skulle da ikke snyde os selv for denne film. Så sagt på en anden måde: Clown er sgu ret fed, så se den endelig!

DVD-premiere: 20-08-2015
Genre: Horror
Instruktør: Jon Watts
Medvirkende: Andy Powers, Christian Distefano, Eli Roth, Elizabeth Whitmere, Laura Allen, Peter Stormare

Kent McCoy er en hengiven ægtemand og far. Da hans lille søn har fødselsdag, hyrer han en klovn til at underholde gæsterne, men planen går i vasken, og Kent må selv klæde sig ud. Alt for sent opdager han, at kostumet er forbandet og får ham til at ville slå ihjel.