Det har længe været populært at lave horrorfilm baseret på videospil – alene Resident Evil har gennem mere end ti år fungeret som baggrund for en hel franchise. At Dead Rising får samme lange levetid, skal vi nok ikke forvente, men derfor kan den sagtens være lidt god underholdning. Og det er den!

Desuden er det en fornøjelse, at den aldrig tager sig selv for seriøst. Der er et glimt i øjet og selv brugen af CGI er på et fornuftigt niveau. Lidt for ofte ser man CGI, af meget ringe kvalitet, blive brugt til voldsomme mængder pseudo-splat, men her bruges det i begrænsede mængder og ser sgu ret godt ud.

Der er også gode gamer-momenter som de fortællende replikker fra en karakter, der tydeligvis blot skal give instruktioner omkring filmens næste handling og ikke meget andet. Men det fungerer, fordi det tydeligvis er en hyldest til originalproduktet. Det samme gælder, når vi får lidt PoV oplevelser i ægte “first shooter” stil. En god og naturlig måde at vise oprindelsen til denne film.

Manuskriptet er skrevet af Tim Carter, der også har skrevet historien til videospillet Sleeping Dogs, men ikke meget andet. Og instruktøren er Zach Lipovsky, der har lavet en del til TV og så lige filmen Leprechaun: Origins, der dog har vældig ringe anmeldelser, så den skal vi nok ikke dømme ham på.

Jesse Metcalfe (nok stadig bedst kendt som den unge gartner, der blev Eva Longoria’s karakters loverboy i Desperate Housewives) gør det rigtig godt i hovedrollen. Det er en perfekt karakter til ham, hvor han skal være en good guy, der er en smule arrogant, men dog har hjertet på rette sted. Derudover er bl.a. Virginia Madsen (Candyman) og Dennis Haysbert (TV-serien 24 timer) med i vigtige biroller.

Overordnet er Dead Rising – Watchtower en god lille underholdende film, der godt nok lige er et kvarters tid for lang, men derudover absolut er seværdig.

DVD-premiere: 20-08-2015
Genre: Horror, Action