Estranged er en gyser/thriller af den modbydelige slags. Fascinerende karakterer og et spændende mysterie fastholder fra start til slut. En lidt kortere spilletid havde været bedre, men den er absolut seværdig!

Starten på Estranged er som så mange andre; Et lykkeligt par kommer ud for en slem ulykke. Resultatet af ulykken i Estranged er dog betydeligt større end de fysiske kvaler. Hovedpersonen, January, kan nemlig intet huske. Hverken sin kæreste eller den familie, hun forlod for 6 år siden.

Det eneste hun har at gå efter er sin intuition, og der bimler og bamler alle advarselslamper og sirener. Familien er dog også ret spøjs, så de fleste ville nok være på vagt. Det virker mest af alt som om, hun er landet på en psykiatrisk afdeling. De er alle søde nok, men også ekstremt utilregnelige.

Selvom genrerne er gyser og thriller, så er Estranged basalt set et mysterie. Både for hovedpersonen og publikum, da vi alle forsøger at finde ud af mere om January’s fortid. Og helt konkret skal vi finde ud af, hvorfor hun har været væk fra sit familiehjem i 6 år.

Fascinerende karakterer

Man kommer ikke udenom, at Estranged er karakterdrevet. Hele plottet udspiller sig primært i det gamle familiehjem midt ude på landet. Der er dog mere end rigelig underholdning i den lille familie. Faderen er en hård nyser, og konen virker ekstremt undertrykt men også meget kærlig.

Søsteren er en mærkelig snegl, der gerne vil hygge om hjemvendte January. Omvendt bliver hun dog også let sur og jaloux, så humøret svinger ret voldsomt.

Den mest underholdende er dog January’s bror. Han render rundt og ligner, han er fanget i 80’erne med stort hår og tennis-outfit. Nå ja, og så er han dyrlæge, men går aldrig rigtig på arbejde. Han siger de mest upassende ting og provokerer konstant. Han minder i øvrigt uhyggeligt meget om David Walliams fra Little Britain TV serien. Både stemme og væremåde er som taget ud af den satiriske serie.

Estranged

Relativt velkendte skuespillere

Hovedrollen som January spilles af Amy Manson, der har været med i en del tv-serier. Hun har blandt andet været med i Being Human, Outcasts og Once Upon a Time. Tidligere i år kunne hun også ses i en mindre rolle i T2 Trainspotting, men mon ikke vi kommer til at se mere til hende. Hun gør det i hvert fald virkelig godtEstranged, hvor hun har den altafgørende hovedrolle.

Familiens overhoved spilles af James Cosmo, som for mig altid er “ham fra Braveheart“. For andre er han måske bedre kendt som Jeor Mormont i Game of Thrones eller selveste “Father Christmas” i Narnia. Han har generelt en del ikoniske roller på Cv’et. Dette bliver ikke en af de mere mindeværdige, da han faktisk er den svageste i castet. Overraskende nok!

Moderen i huset spilles af Eileen Nicholas, og dermed er det lidt af en genforening for hende og James Cosmo. De spillede nemlig også forældrene til Ewan McGregor’s karakter “Renton” i Trainspotting (og T2 Trainspotting). Eileen Nicholas var også med i The Quiet Ones, så gysergenren er intet nyt for hende. Hun er i øvrigt helt fantastisk i Estranged.

Søsteren spilles af Nora-Jane Noone som var med i en af vores all-time favoritgysere; Neil Marshall’s The Descent. Hun er også med i den kommende 12 Feet Deep, der ser ganske interessant ud.

Den fascinerende (og meget mærkelige) bror spilles af James Lance. Han var blandt andet med i Nicolas Winding Refn filmen Bronson, hvor Tom Hardy spillede titelrollen.

Personligt så jeg gerne en prequel til Estranged, hvor vi bare følger bror og søster for at forstå, hvordan de er blevet så mærkværdige. Dog kun hvis det stadig er Nora-Jane Noone og James Lance, der spiller rollerne. De to alene er hele filmen værd!

Estranged

Spændende instruktørdebut

Der er ingen tvivl om, at Estranged er en spændende og anbefalelsesværdig film. Den er bare liiige for lang. Filmen er instrueret af Adam Levins, og det var hans spillefilmdebut. Han har tidligere lavet to kortfilm og derudover arbejdet som filmfotograf på flere spillefilm.

Manuskriptet er skrevet af Simon Fantauzzo og baseret på en historie af ham og William Borthwick. Det er Borthwick’s første projekt som forfatter, da han normalt producerer film. Han er naturligvis også producer på Estranged. Simon Fantauzzo har skrevet to film tidligere, men intet siden. Historien er dog spændende, så forhåbentlig får vi mere fra hans side.

Hvis Estranged var lige lidt kortere og skarpere på historiefortællingen, så kunne vi let være røget én splatter højere op. Det er nemlig en medrivende og ubehagelig fortælling. Og fra start til slut udvikler fortællingen sig i stadig mere grotesk og uhyggelig retning.

VOD-premiere: 30-10-2017
Instruktør: Adam Levins
Medvirkende: James Cosmo, Amy Manson, Nora-Jane Noone, Eileen Nicholas m.fl.

Efter 6 år i udlandet er January nødt til at vende tilbage til sit familiehjem, da en bilulykke nær havde slået hende ihjel. Hun er nu bundet til en kørestol og har mistet sin langtidshukommelse. Hun ledsages af sin kæreste, Callum, som hun mødte på sin udlandstur – det var også ham, der var chauffør ved den skæbnesvangre bilulykke. January har ikke kun glemt sin familie – også sin barndom, så hun bliver overrasket, da hun finder ud af, at hendes hjem er en kæmpe herregård på landet. January prøver at finde sig til rette, men føler sig mere og mere fremmedgjort overfor sin familie, der bare vil have deres datter tilbage. Problemet er, at hun kan ikke huske, hvordan denne datter var, og hvorfor hun løb hjemmefra for 6 år siden. Hun opdager snart, at familien ikke er så kærlig, som de foregiver…