Så blev det tid til endnu en film i det paranormale univers… eller er det? Det store spørgsmål i denne historie er nemlig, om der er noget paranormalt på spil, eller om det nærmere er noget psykologisk, såsom skizofreni. For at undersøge dette til bunds skal naturligvis bruges en testperson, og derfor tager en professor afsted til et afsides sted sammen med et par studerende, en dokumentarist og så denne testperson. Derefter følger naturligvis en rutsjebane-tur af de helt store, og både filmens karakterer og publikum er ofte i tvivl om, hvad der egentlig foregår.

Som altid, så giver det for mig noget ekstra tyngde til en film, når den er baseret på en sand historie – og dette gælder næsten i højere grad, når vi har fat i en gyser. The Quiet Ones starter egentlig stille og roligt med at introducere de forskellige karakterer. Der er ikke så mange, så det er hurtigt overstået, men måske endda for hurtigt, da vi faktisk ikke fået den store indsigt i, hvem disse personer er. Dette er desværre en gennemgående problem, da disse tilsyneladende meget seriøse studerende, der brænder for et område, faktisk virker ekstremt useriøse og har meget mere fokus på deres indbyrdes forhold, end det projekt, som deres fremtidige karrierer potentielt er afhængige af.

Egentlig synes jeg, skuespillerne gør det godt, og især Olivia Cook (Bates Motel) og Sam Claflin (Hunger Games-filmene) leverer solide og interessante præstationer. Alligevel bliver det sjældent mere end bare en OK underholdende film. Man bliver ikke oprigtigt skræmt så mange gange, og der kommer virkelig ikke noget nyt på banen. Derfor er det svært at synes, historien byder på noget som helst ekstraordinært, som ellers kunne have løftet filmen.

Det er ellers Hammer Film Productions, der er på banen igen, efter deres rimelig store succes med The Woman in Black. Men de har også fået John Pogue til at instruere, og han lavede den ret så ligegyldige Quarantine 2: Terminal, så man kunne vel ikke forvente så forfærdelig meget. Nu afventer vi så spændt, hvordan det går med Hammer’s fortsættelse til deres store succes, når The Woman in Black: Angels of Death kommer i de danske biografer inden længe…

Biografpremiere: 30-10-2014
DVD-premiere: 29-01-2015
Instruktør: John Pogue