Det er næsten umuligt at forstå, dette er en instruktørdebut, men den er altså god nok. ‘Excision’ er skrevet og instrueret af Richard Bates Jr. – baseret på hans egen kortfilm fra 2008 – og den er sgu et ægte stjerneskud på horrorhimlen. Stilen er ret meget hen ad John Waters (der også har en spøjs lille birolle), hvor karakterne er stereotype og ofte ret irriterende, men på en måde, hvor man alligevel får et glimt af deres positive sider i en sådan grad, at man alligevel sagtens kan forstå og holde af (og med) dem. Det er naturligvis en smagssag, men jeg synes helt klart, den holder.

Og hvis man så forestiller sig en John Waters-film, der krydses med en nærmest Sam Raimi-agtig komisk og grotesk splatter-vinkel i væsentlige scener, så begynder man at danne sig et billede af hvilke markante virkemidler, der bruges her. Og – underligt nok – så bliver det aldrig alt for grotesk. Vi presses ud på kanten af plottet og karakterne, men hives så lige tilbage igen, og får lov at se det større billede, som måske nok er grotesk i sig selv, men også sørgeligt og skræmmende nok ikke helt så urealistisk (man har sgu læst underligere ting i nyhederne).

Castet er også en sand perlerække af ikoniske personligheder, hvor vi foruden John Waters (der spiller præst), også møder Traci Lords, som den bekymrede mor (der nok egentlig tænker mest på sit eget og familiens ansigt udadtil end datterens velvære) samt Malcolm McDowell som simpel skolelærer, der er ret træt af sine åndsforladte elever. Der er en håndfuld yderligere velkendte ansigter i småroller, men fokus kan kun komme på den altdominerende hovedrolle, Pauline, som spilles af AnnaLynne McCord. En skuespiller, der vel nok er bedst kendt som en af hovedrollerne i ‘90210’ revival forsøget, selvom hun da også var med i TV-serien ‘Nip/Tuck’ i en årrække. Her veksler hun mellem af være super akavet, dybt mærkværdig teenager og så hendes eget alter ego, der vel nærmest er en form for dominatrix – vi er helt ude i et ‘The Cell’ lignende univers, og det er altså fantastisk fascinerende.

Det er absolut ikke en film for alle, men for pokker, man bør sgu give den et forsøg. Traileren giver en fin indikation af, hvad man kan forvente, men alligevel var jeg overasket og enormt fornøjet over, hvor godt det hele fungerede.

(Originaltitel: Excision)

DVD/Blu-ray: 16-04-2013
Genre: Horror | Drama | Sort komedie