Med femte film i rækken kan man frygte, at det begynder at blive kedeligt – eller måske rettere for forudsigeligt – og klichéfyldt i en tåkrummende grad, men nej! ‘Final Destination 5’ leverer i den grad varen, og får en til virkelig at begræde, det kun kunne blive til en DVD (eller BluRay, bevares) udgivelse herhjemme. Den ville virkelig have gjort sig flot på det store lærred, hvilket filmens succes i USA også er en stor indikation for. I biografen havde folk også mulighed for at se den i 3D. Disse effekter i 3D har en stor berettigelse, når de bruges korrekt, og horror-genren er oplagt til netop denne type effekter, hvor man drages ind i uhyggen eller bogstavlig talt får vold og chok “in your face”.

Men det blev altså til en tur i hjemmebiografen for os danskere, og fred være med det. Den gør sig bestemt også godt på den, trods alt, noget mindre skærm. Effekterne bliver nærmest bedre og mere fantasifulde for hver film, men personligt er jeg dog glad for, at vi ikke længere er ude i de komplotter, der omfatter 10 skridt. Vi får konstant hints til, hvad der kan være eller blive et mordvåben, men det sker ofte hurtigt brutalt og – underligt nok – ret realistisk og absolut ikke usandsynligt. Bevares, man kan kalde flere af dødsulykkerne for bizare, men ikke noget vildere, end at man kan se sig selv læse om det i Ekstra Bladet.

Jeg havde et enkelt irritationsmoment, da jeg mener, der pludselig kom en ny regel på bordet. Ingen spoilere her, men jeg kan ikke huske at have hørt Candyman (i denne film udklædt som en altvidende ligsynsmand) fortælle om dette lille trick. Det giver dog god mening, og jeg har ikke lige for nylig set de fire foregående film, så måske jeg tager fejl. Til genglæd nød jeg godt af, at jeg sagtens kunne genkende en masse hint og referencer til de foregående film, som efterhånden er en fast bestanddel i hver ‘Final Destination’-film.

Manuskriptet skal helt sikkert have en stor del af rosen for det gode slutprodukt. Det er da også skrevet af en mand med god erfaring i at følge op på tidligere produktioner, nemlig Eric Heisserer, der skrev 2010 revival versionen af ‘A Nightmare on Elm Street’ og ‘The Thing’ i 2011, men samlet set har han kun lige skrevet manuskript til en håndfuld produktioner. Det samme gælder instruktøren, Steven Quale, der har en del erfaring fra flere filmproduktioner (herunder Second Unit eller Assistant Director for James Cameron på både ‘Titanic’ i 1997 og ‘Avatar’ i 2009), men kun instrueret fem film selv. Det er dog absolut ikke noget, man overhovedet bemærker i denne film, og jeg ville blive yderst tilfreds, hvis både Heisserer og Quale vil lave den sjette film i rækken. Så mangler vi bare, at den får premiere i biografen, så vi kan nyde den fuldt ud på samtlige tangenter!

(Originaltitel: Final Destination 5)

DVD/Blu-ray: 31-01-2012
Genre: Horror | Thriller | Action