The Iceman bygger på den sande historie om lejemorderen Richard Kuklinski, der menes at have 100 menneskers liv på samvittigheden. Han var en dedikeret familiefar og ægtemand, hvis familie ikke vidste, hvad hans rigtige dagjob var.

Der er rå vold og brutale scener af forskellige arter, men alligevel er det, der gør mest indtryk på mig, det helt vidunderlige antal fantastiske og ikoniske skuespillere, der dukker op i selv de mindste roller.

I forhold til castet kommer jeg ikke udover, at Michael Shannon (‘Take Shelter’) i den grad bærer filmen med sin helt ekstreme facon, der både skræmmer og fascinerer. Hans karakter er jo ret beset et monster af et menneske, der har meget få skrupler, men alligevel et hjerte af guld, når det kommer til sin familie. Derudover bliver jeg nødt til at fremhæve Winona Ryder, som hans kone. Det er ikke meget, vi ser til hende disse dage, men det kan man da kun ærgre sig over, når man ser hendes underspillede, men varme præstation i denne film. Derudover er der også Stephen Dorff (‘Blade’) og Chris Evans (‘The Avengers’) samt, ikke mindst, en næsten ugenkendelig David Schwimmer (TV-serien ‘Venner’).

Jeg kan ikke helt lure, hvordan pokker det er lykkedes for den næsten ukendte instruktør Ariel Vrommen, at få alle disse stjerner med om bord. Og ser man på manuskriptforfatterne er der heller ikke noget at hente. Det er nemlig Ariel Vrommen selv, der har været med til at skrive filmen sammen med Morgan Land, der ikke har lavet noget andet end en enkelt film sammen med Vrommen tidligere. Selvom filmen faktisk også er baseret på en bog og en dokumentar af to andre personer.

Det er faktisk også helt ligegyldigt, hvordan i alverden dette hold er blevet samlet, for det væsentlige er, at det er en fantastisk film – og så skader det jo ikke, at det hele er baseret på en sand historie, der reelt overgår fiktion.

DVD-premiere: 19-09-2013
Genre: Thriller, Drama
Instruktør: Ariel Vromen