Når det annonceres, at David Fincher har en ny film på vej, er det for mig selvskrevet, at den film skal ses – uanset plottet.

Det skyldes, at alle hans film portrætterer menneskets mørkeste sider, og han gør det oftest med bravour. Og så er Se7en stadig én af mine yndlingsfilm. Derfor har vi valgt at anmelde Kvinden der forsvandt, som ikke er decideret horror, men en thriller af de aller mørkeste slags om ægteskabet og hvad folk kan ty til, når tingene ikke går, som de skal.

Lad mig starte med at slå fast, at skuespillerne bærer denne film i stor grad – Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris og Tyler Perry var da også alle førstevalg til rollerne ifølge David Fincher selv. Rosamund Pike har titelrollen (hvis man kan kalde den det), og hun er ellers et relativt ukendt navn for de fleste. Men for satan hun gør det overbevisende.

Gone-Girl-Ben-Affleck-Rosamund-Pike-Entertainment-Weekly-coverDet er altafgørende, at man aldrig helt ved, hvor man har de forskellige personer – er de gode eller onde samt ærlige, snu eller uheldige? Og hvis ikke skuespillerne alle er knivskarpe, så falder historien sammen. I den forbindelse vil jeg da også nævne, at det er forfriskende at se en kvindelig ledende efterforsker – spillet af Kim Dickens – der absolut ikke bare hopper med på alle andres antagelse om, at manden er skurken. Det bringer en dejlig rå realisme, for der er forhåbentlig altid mindst ét menneske, der gerne vil have fakta på plads, før de mener at vide alt.

Manuskriptet er lavet af bogens forfatter, Gillian Flynn, hvilket Fincher selv har udtrykt stor tilfredshed over. Og lad os bare slå fast, at David Fincher med Kvinden der forsvandt / Gone Girl er tilbage i absolut mørk og dyster topform. Det er svært at sige for meget, uden at afsløre handlingen – så lad vær med at læse for meget om Kvinden der forsvandt, inden du ser den. Bare nyd den… og glæd dig især til en særlig sexscene, som horrorfans vil elske!

Blu-ray

Snyd ikke dig selv for at se filmen på Blu-ray, hvor der er et fantastisk kommentarspor med instruktør David Fincher. Her fortæller han bl.a., hvordan han blev inspireret af film som Jaws, VertigoLolita, Borte med blæsten – samt Woody Allen. Derudover beskriver han bl.a. kampen med Fox, om de kun måtte bruge klip fra de første 54 minutter af filmen, da resten afslørede for meget af handlingen. Og hvordan en af skuespillerne lærte på den hårde måde, at man ikke skal spise i Fincher’s filmscener, da han har det med at tage MANGE skud af samme scene, så man kommer til at æde rigtig meget.

Biografpremiere: 23-10-2014
DVD-premiere: 26-02-2015
Instruktør: David Fincher