Jeg må ærligt indrømme, at forventningerne ikke var store til denne opfølger. Jeg var ikke specielt begejstret for den første ‘Mirrors’, selvom Kiefer Sutherland egentlig gjorde et udmærket job, og effekterne så absolut var tilfredsstillende. Det er egentlig stadig tilfældet, at effekterne er udmærket, selvom de ikke er helt uden fejl. Der er dog gode mængder ren splat i denne film, og så gælder der altså lidt andre regler for lige præcis, hvor realistisk det skal se ud, og derfor er det fint med de lidt grove effekter.

Til gengæld er skuespillet altså langt fra det niveau, vi så i den første ‘Mirrors’, og historien er samtidig også utroværdig, hvor direkte fjollede handlinger udspilles gang på gang. Vores hovedperson er på arbejde det meste af filmen, men kommer og går som han ønsker det – og han er dybt bekymret det ene øjeblik, og det næste lader han til at have styr på alt, hvad der foregår. Som seer er det dog meget svært at lure, hvad der skulle ligge til grund for denne ændring. Måske en del af problemet også ligger i klipningen af filmen, men der kan ikke være tvivl om, at det halter gevaldigt med historien og dermed manuskriptet, som Matt Venne står bag. Venne har ellers udelukkende skrevet horror, så genren kender han udemærket. Han har dog kun fået knap en håndfuld produceret indtil videre – herunder ‘White Noise 2: The Light’ (2007), så horror sequels har han nærmest allerede som varemærke. Jeg håber dog, han har mere at byde på, end det vi ser i ‘Mirrors 2’, for ellers tror jeg ikke, vi skal forvente, han fortsat er aktiv om nogle år.

Instruktøren, Victor Garcia, har heller ikke lavet mange film endnu, men også for ham gælder det, at samtlige værker indtil videre har været horrorfilm. To eksempler herpå er ‘Return to House on Haunted Hill’ (2007) og den kommende ‘Hellraiser: Revelations’ (2011), så det har også været sequels osv., han er kommet ind over. Det mærkes tydeligt, at Garcia har et fast greb om virkemidlerne i netop denne genre, så det har været en betydelig fordel, men det kan ikke redde filmen fra de meget tydelige svagheder.

(Originaltitel: Mirrors 2 )

DVD/Blu-ray: 09-11-2010
Genre: Gyser | Horror | Thriller