Mother! er filmen, folk enten elsker eller hader. Vi lander solidt i første gruppe, men anerkender også blankt, at man skal se den med et åbent sind.

Mother! er vanvittig og til tider ekstremt hård at se. Måske især som kvinde, da det (som titlen indikerer) er med matriarken i fokus. Hun skal dog lide grueligt meget igennem. Vi taler bogstavelig talt om bibelske proportioner og nærmest apokalyptiske niveauer.

Når jeg har læst de meget negative anmeldelser, har de primært set og fortolket filmen markant anderledes end mig. Faktisk lyder det som en helt anden film. De mener ofte, at den handler om, at Jennifer Lawrence’s karakter reelt er en ynkelig lille kvinde. Hun er bange for at miste tosomheden med sin mand, der spilles af Javier Bardem.

For det første er det tydeligt, at hun glæder sig vildt til at blive mor. For det andet har “den lille kvinde” helt alene bygget et kæmpe hus op igen, efter det næsten gik til i en brand. Ikke ligefrem en ynkelig og uduelig person i Mother!, men derimod en person, der værner om sit hjem og sin familie. Det kan de fleste vel forholde sig til? Bare én af delene?!

Og til dem der, som jeg, har undret sig over den vilde aldersforskel mellem netop Jennifer Lawrence og Javier Bardem, kan jeg afsløre, at det ikke går ubemærket hen. Der er 21 år imellem dem, og det er noget, flere andre karakterer nærmest joker med og undrer sig over. Så det er ikke en stereotyp Hollywood ting, men derimod en måde at smække en spotlight på denne stereotype.

Moder natur kan ikke mere

Jeg så Mother! som en tydelig kommentar på selve Moder natur, og hvordan mennesket er ved at smadre hende igen og igen. Historien og udviklingen vises først gennem historier fra biblen, hvor Michelle Pfeiffer dukker op en morgen, efter Ed Harris har mistet et ribben. Så kan man selv gætte, hvem de skal repræsentere. De hedder nemlig kun “Man” og “Woman” på rollelisten. Ligesom Jennifer Lawrence’s karakter er “Mother” og Javier Bardem er “Him”.

Nå ja, og så har Ed Harris og Michelle Pfeiffer i øvrigt senere to sønner, der kæmper vildt mod hinanden. En anden historie fra biblen. Og mange af de syv dødssynder kommer vi også igennem – nok de fleste, hvis man er vågen og vil fortolke det sådan.

Bare rolig, det er altså ikke noget crazy Avant garde koncept. Det er bare en historie, der fortælles meget symbolsk og flytter sig fra religion til ideologi og politik (en anden form for religion) og bliver mere og mere crazy! Den er sammenlignelig med instruktør Darren Aronofsky’s mesterværk Black Swan og heldigvis slet ikke sammenlignelig med hans Noah. Du godeste, dén var sgu grel!

I øvrigt er Jennifer Lawrence’s karakter i samme båd i Mother! Hun forstår heller ikke, hvordan tingene hele tiden udvikler sig i frygtelig retninger og bare bliver værre og værre. Uanset hvor meget hun forsøger at holde sammen på tingene.

Mother! anmeldelse

Eminent skuespil i Mother!

Jeg var fuldstændig tryllebundet fra start til slut. Og det er helt klart kun muligt, fordi skuespillerne er knivskarpe og rammer følelser i hjerte og mave, mens både lyd og billede angriber ens sanser.

Michelle Pfeiffer er helt genial og faktisk utrolig ubehagelig. Hun får på mange måder startet mareridtet, efter filmen har virket som en lidt mærkelig hygge-historie. Det er klart en præstation, der sagtens kunne trække priser, og i hvert fald fortjener at blive hyldet.

Både Javier Bardem og Ed Harris leverer også (som altid!) varen. Ed Harris er totalt uberegnelig og veksler hele tiden mellem, om hans karakter er god eller vanvittig. Javier Bardem karakteren siger hele tiden, at han er der for “Mother”, men gør altid det, han har lyst til. Også når det skader hende.

Jennifer Lawrence er dog det bankende hjerte i Mother! Hele historien fortælles udelukkende med tre vinkler, der alle er med udgangspunkt i hende. Kameraet er på hendes ansigt, over skulderen eller fra hendes synsvinkel. Derfor er det til tider nærmest som at være fanget i det sygeste virtual reality-spil, der trækker én gennem sølet. På den vanvittig gode måde!

Mother! anmeldelse

Jeg elsker sgu Darren Aronofsky igen

Jeg har været vild med Darren Aronofsky siden Reqium for a Dream, men mistede da klart (kort) troen på ham efter Noah. Nu er jeg dog helt med på hans valg og univers igen, selvom jeg nok ikke forventede, det ville ske med en film som Mother!, der deler vandene så meget.

Hvis du er klar på at blive fuldstændig væltet omkuld, og nærmest tillader et emotionelt overgreb, så må du ikke snyde dig selv for Mother!

DVD/Blu-ray

DVD og Blu-ray med Mother! udkom den 1. februar 2018 og byder på 2 ekstramaterialer:

• Mother! the downward spiral – En bag kulisserne udsendelse på 30 minutter, hvor vi får indblik i skabelsen af filmen. Vi følger dem helt fra prøverne med masser af interviews fra de medvirkende og folkene bag.
  • The Makeup FX of Mother! – En 6 minutters feature, hvor special effects mesteren Adrien Morot forklarer hans fag og bidrag.

Biografpremiere: 14. september 2017
DVD-premiere: 1. februar 2018
Genre: Horror, Thriller, Drama
Instruktør: Darren Aronofsky
Medvirkende: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Domnhall Gleeson, Kristen Wiig, Michelle Pfeiffer m.fl.

Mor og Ham lever en idyllisk tilværelse i deres lille isolerede paradis. Hun har fuldstændig givet sig hen til rollen som muse for hans digterkunst, elsker alt, hvad han skriver, og lader alt i deres liv dreje sig om hans arbejde. Men en dag banker fremmede på døren; en mand og en kvinde, snart efter deres to voksne sønner, træder ind i Mors og Hams liv, og pludselig ser Mor sin tilværelse styrte i grus og må revurdere alt, hun ved om kærlighed, hengivenhed og opofrelse.