Altered Carbon er en ny sci-fi serie på Netflix. Den er både ekstremt flot, virkelig intelligent og intenst voldelig. Det er klart en Netflix serie, der skal ses!

Altered Carbon har helt klart sin egen stil. Den byder også på en ganske anderledes version af vores fremtid, end hvad vi tidligere har set. Alligevel er det oplagt at sammenligne den med flere andre kendte titler, for at give dig en idé om, hvad denne nye Netflix serie, egentlig er for en størrelse.

Forestil dig den dystre fremtid, vi ser i Blade Runner universet. Dog med plads til et rent paradis over skyerne for de mennesker, der har magt og råd til dette. Kombinér så denne verden med virtual reality elementerne fra The Matrix filmene. Til sidst skal du så indse, at folk ikke er inde i The Matrix, men derimod har fundet ud af, hvordan teknikken fra Get Out kan bruges på alle.

Altered Carbon er der nemlig ingen, der dør, bare fordi deres krop (eller hjerne) ikke kan mere. Alle dine minder og evner bliver nemlig gemt på en “stack”. En smart lille disk, der blev sat ind i nakken på dig efter dit første leveår. Denne stack optager alt, hvad du oplever, og bliver derfor en digitaliseret udgave af din sjæl.

Takket være denne stack, så dør du kun den ægte død [real death], hvis din stack ødelægges. Er det “bare” din krop, der kommer til skade eller bliver syg, så flyttes du over i en ny krop. Alternativt, så kan din stack komme på lager i noget tid først. Det er i øvrigt også sådan, folk kommer i fængsel. Der er ingen mennesker, der skal fodres eller passes på, men derimod en række små disks (altså stacks), der holdes ude af en krop som straf. Så er de kriminelle på alle måder væk fra samfundet.

Altered Carbon – Sæson 1

Vil du have et nyt sleeve?

Hvis du er rig nok, kan spare penge op eller lave en god aftale med nogen, så kan du opgradere dit “sleeve”.

“Hvad er et sleeve?”, spørger du. Det er såmænd bare din krop. Den kan du nemlig opgradere med nye evner, eller du kan simpelthen udskifte den med en anden.

Og ja, du kan skifte sleeve på tværs af alder, køn og race. Denne lille finurlighed betyder også, at race er ret ligegyldigt i denne fremtid, og alle taler flere sprog. Selvom din stack indeholder alle dine minder (og selve din personlighed), så er der nemlig også noget, der hedder “body memory”. Har den tidligere ejer af dit nye sleeve f.eks. være storryger, så vil du have en ekstrem trang til at ryge.

Når kroppen ikke matcher sjælen

Sendes du – eller rettere, din stack – i fængsel, så kan dit sleeve (altså din krop) passende blive brugt til at hjælpe én, der lige nu er uden sleeve.

Lige denne detalje betyder desværre også, at hvis du bliver myrdet eller dør ved et uheld, så kan du få et nyt sleeve. Så længe din stack ikke har taget skade, altså. Men eftersom du “får” et nyt sleeve, så må du tage, hvad der er på lager. Er du en lille 9-årig asiatisk pige, så kan du altså vågne op i en ganske anden krop, der lige nu er på lager.

Det betyder også, at når du ser en tilfældig person på gade, så aner du ikke, om deres krop (sleeve) matcher den egentlige person (stack). Du bliver simpelthen nødt til at tale med mennesker, hvis du vil vide mere.

Det er dog naturligvis ikke alle, der synes, denne fagre nye verden med reel mulighed for udødelighed er acceptabel. Flere religiøse grupper kæmper således for at opnå den ægte død. De får indskrevet kode i deres stack, der siger, at de ikke vil have et nyt sleeve. De vil nemlig gerne i himlen. Og de tror på, at man ryger direkte i helvede, når stacken på et tidspunkt ødelægges, hvis man har levet flere liv med forskellige sleeves.

Altered Carbon er en fascinerende og vanvittig version af fremtiden, hvor man lærer nye (og ofte vilde) ting i hvert eneste af de 10 afsnit i sæson 1.

Altered Carbon – Sæson 1

Et studie i diversitet

Eftersom race, køn og alder ikke betyder særlig meget i denne fremtid (det er jo kun dit sleeve), så har Altered Carbon alle muligheder for en rollebesætning med stor diversitet.

Ja ja, puha, sikke et fy-ord for nogen. Jeg synes dog, det er skønt, at vi møder mange racer og et væld af typer.

Den altafgørende hovedrolle spilles af svenske Joel Kinnaman (The Killing, RoboCop). Han spiller rollen som Takeshi Kovacs, der udfra navnet lyder både japansk og ungarsk. Men Joel Kinnaman spiller også kun det nyeste sleeve for Takeshi Kovacs. I seriens første scene – samt en lang række flashbacks – spilles rollen af Byron Mann (Arrow) og Will Yun Lee (The Wolverine, San Andreas).

Seriens primære kvindelige hovedrolle spilles af mexicanske Martha Higareda. Hendes karakter er politibetjent i denne fremtid, og hendes partner spilles af Waleed Zuaiter. De to skuespillere har mange scener, hvor de taler deres egne modersmål – henholdsvis spansk og arabisk. Alle taler et væld af sprog, så selvom de oftest taler engelsk til hinanden, kan de også tale hvert deres sprog og forstå hinanden.

Det er sjovt nok ikke så mærkeligt for os skandinaver, der kan tale med hinanden på tværs af vores sprog. Det føles derfor ikke helt så vildt, som mange andre nok vil opleve det. Her er der dog noget større forskel på sprogstammerne.

En masse nøgenhed

James Purefoy spiller den ekstremt rige, magtfulde og meget gamle mand, der har skaffet Takeshi Kovacs hans nyeste sleeve. Karakteren hedder Laurens Bancroft, og den minder mig faktisk en del om den rolle, James Purefoy spillede i The Following. For en god ordens skyld, så er dette et stort plus i min bog.

Som en ekstra lille bonus info, så kan jeg “afsløre”, at James Purefoy er den eneste af de primære mandlige skuespiller, der byder på en omgang “full frontal” (eller frontal nøgenhed, om man vil). Selvom Joel Kinnaman viser virkelig meget af sin imponerende fysik frem i Altered Carbon, så får vi ikke “the full monty” fra ham. Det er dog den eneste ting, han ikke viser frem, og han er ofte mere eller mindre påklædt. Han har tydeligvis også arbejdet på at tage sig godt ud.

Flere af de kvindelige skuespillere i primære roller byder også på full frontal i løbet af sæson 1. Og det virker faktisk ikke, som om dette er et mål i sig selv. Det er bare med til at understrege folks afslappede forhold til deres kroppe. Nøgenhed er simpelthen blevet meget mere naturligt i denne fremtid, hvor din krop jo bare et sleeve, der kan udskiftes. Din krop er derfor mere som en tilvalgt påklædning end noget intimt og personligt.

Fantastiske skuespillere i biroller

Jeg må lige nævne yderligere tre skuespillere i nogle skønne biroller – herunder i vilkårlig rækkefølge.

Først er der Kristin Lehman, der spiller rollen som hustru til James Purefoy karakteren. De har bogstavelig talt været gift i over 100 år og har mange børn sammen. Der er i øvrigt ikke problemer med overbefolkning, da vi også har opdaget flere planeter – materialet til at bygge stacks kommer fra en anden planet. Kristin Lehman har mange scener med Joel Kinnaman i Altered Carbon, hvor de har fantastisk kemi og energi. De har også arbejdet sammen tidligere på tv-serien The Killing (amerikansk remake af den danske Forbrydelsen).

Derudover skal jeg lige have nævnt Tamara Taylor (tv-serien Bones), der desværre får alt for lidt skærmtid. Straks man hører hendes stemme, kan man jo genkende den, hvis man bare har set et par afsnit af Bones. Hun har en ekstremt interessant karakter, som jeg virkelig håber, vi kommer til at se mere til i næste sæson, hvis en sådan kommer.

Og sidst, men bestemt ikke mindst, er der Chris Conner (American Crime Story: Versace), der spiller hotelværten Poe på “The Raven Hotel”, naturligvis. Eller rettere, Poe er faktisk hotellet. Det er nemlig et virtual reality hotel, hvor “Poe” er selve det program, der styrer hele hotellet og passer på gæsterne. Chris Conner er helt perfekt i rollen som Poe, der (naturligvis!) ligner Edgar Allan Poe. Selvom han dog skrifter udseende og personlighed et par gange, når han prøver at tilpasse sig hotellets gæst.

Selvom du forhåbentlig vil komme til at synes, alle tre biroller er interessante, så vil du nok komme til at elske Chris Conner som “Poe”.

Altered Carbon – Sæson 1

Flere afsnit af Altered Carbon, tak!

Min eneste større kritik af Altered Carbon er faktisk, at der er for få afsnit. Sæson 1 har kun 10 afsnit, og de er virkelig proppet med information og visuelt lækre detaljer.

For min skyld måtte denne sæson gerne have været på mindst 13 afsnit. Og det er ikke fordi, der behøvede være mere indhold. Der er nemlig rigtig mange informationer i de kun ti afsnit. Det er fint nok, hvis man gerne binge-watcher en serie, for det vil jeg bestemt anbefale, at man gør her. Ellers er det svært at holde styr på de forskellige karakterer – ikke mindst da de jo kan være spillet af flere forskellige skuespillere.

Og ja, så er det som sagt en vanvittig flot visuel oplevelse, der tåler sammenligning med Blade Runner 2049. Det er meget muligt, at Bright var den dyreste Netflix produktion til dato, men Altered Carbon er på alle måder bedre. Historien er bedre, karaktererne er mere komplekse og interessante, og så er den altså vanvittig lækker bare at se på!

Hvis du kan lide sci-fi serier og er klar på at være skarp og opmærksom, så er det bare om at dykke ned i denne verden. Ja, det er på mange måder en vanvittig verden, men alligevel ikke så forskellig fra den, vi lever i.

Så mangler vi bare, at Netflix melder ud, at sæson 2 er på vej. Hvis publikum ser den, så kan det ikke tage lang tid. Og skuespillerne er jo alle nemme at udskifte takket være historiens præmisser, så vi bør ikke være alt for afhængige af hvem, der har plads på dansekortet til at lave en sæson mere. Joel Kinnaman har efter sigende allerede meldt ud, at han ikke nødvendigvis er klar på flere sæsoner. Men vi får se…

Anmeldelsen er baseret på de første 6 afsnit, men alle 10 afsnit af Altered Carbon sæson 1 har premiere på Netflix den 2. februar 2018

Instruktører: Uta Briesewitz, Peter Hoar, Nick Hurran, Andy Goddard, Alex Graves, Miguel Sapochnik
Medvirkende: Joel Kinnaman, James Purefoy, Chris Conner, Martha Higareda, Tamara Taylor, Hiro Kanagawa, Ato Essandoh, Kristin Lehman, Waleed Zuaiter, Antonio Marziale, Renée Elise Goldsberry, Teach Grant

I en fremtid, hvor mennesker kan overføre deres sind fra krop til krop, bliver en oprører bragt tilbage til livet for at løse en vanskelig mordsag, hvor meget er på spil.