Det er egentlig et super simpelt plot, så rammerne er hurtigt på plads. Tre unge mennesker bliver fanget ved en hæveautomat på en parkeringsplads. Med andre ord, så er disse tre mennesker – på en forholdsvis trang plads – det primære indhold i den film, der skal underholde publikum. Der er derfor rigeligt at hade lige fra starten, hvis ikke disse tre personer leverer varen. Men bare rolig, der er heldigvis fundet tre personer, der sagtens kan levere gode og afrundede karakterportrætter.

Faktisk er det også takket være filmens lækre opbygning, at vi lige får bare et par minutter til at lære personerne at kende. Ikke i flashbacks eller andet fikst, men i lækker kronologisk rækkefølge. Vi møder tre personer, danner os meninger om dem og ved, hvordan de relaterer til hinanden. Derefter smider vi dem ind i løvens hule og ser, hvordan vores tanker om og forventninger til dem holder stik.

De tre primære hovedroller spilles af Brian Geraghty (‘When A Stranger Calls’, ‘The Hurt Locker’), Alice Eve (‘The Raven’) og Josh Peck (kendt fra bl.a. ‘Mean Creek’, men primært som tidligere Nickelodeon-barnestjerne – han var kendt som den tykke dreng, så det er ikke lige til at genkende ham nu). Helt overordnet er det forfriskende at se folk reagere på en realistisk måde. De lader aldrig bare stå til, men er heller ikke dumdristige og kaster sig ud i halsbrækkende tiltag. De vil jo gerne overleve og ved, at der er en psykopat udenfor… hvad ville man selv gøre?

Dette er især takket være et solidt manuskript, der er skrevet af Chris Sparling. Og eftersom han også stod bag ‘Buried’ (2010), må man sige han har arbejdet med emnet tidligere og ved, hvad han laver. I instruktørstolen finder vi David Brooks, og dette er intet mindre end hans spillefilm-instruktørdebut – han har nemlig kun en enkelt kortfilm bag sig. Det er kompetent håndværk og samlet set er filmen skruet fint sammen. Ja, der er lidt knaster undervejs og måske lidt problemer med fart og fremdrift, men til en fredag aften foran TV’et er det ganske god underholdning.

(Originaltitel: ATM)

DVD: 04-09-2012
Instr.: David Brooks