Lad for alt i verden være med at se denne film, hvis ikke du er indstillet på bare at lade dig underholde. Mange anmeldelser har haft de meget mundrette opsummeringer “blod, babser og bajere”, hvilket faktisk er meget rammende. Og så er det vanvittig underholdende! Den er på alle måder sjov, tå-krummende grænseoverskridende, og så er det nogle rigtig gode chok. Den har alle de elementer som en horror-komedie skal have… og så går den groft over grænsen, men ikke på en plat måde. Og der i ligger den altafgørende forskel på, om det er ‘Austin Powers’ eller ‘Borat’ tilsat lidt blod og forskrækkelse. Intet ondt om de to førnævnte film/karakterer, men de er rendyrkede komedier, hvorimod ‘Piranha’ ER horror-komedie med en god portion splat.

At filmen har fået så mange gode navne med ombord vidner også om, at der fra starten var tiltro til, at dette skulle være en velproduceret kultfilm og ikke et billigt produkt, der skulle på markedet hurtigst muligt. Vi indleder med Richard Dreyfuss, der nærmest har taget sit tøj fra ‘Jaws’ (1975) på, og han hedder stadig Matt – i 1975 hedder han Hooper til efternavn, og nu er det bare Boyd – og synger endda samme sang, som han sang dengang. Når vi skal have en skør ekspert på banen, kommer selveste Christopher Lloyd, der genskaber den maniske karakter Dr. Emmet Brown fra ‘Tilbage til Fremtiden’-triologien (1985, 1989, 1990), som dog hedder Mr. Goodman i denne film. Det er filmreferencer, man kun kan sidde og svælge sig i og nyde på alle planer, og det gør altså ‘Piranha’ til forbandet god underholdning. En ting der trækker ned er dog 3D-effekten, da filmen er konverteret til 3D efterfølgende. Det giver intet ekstra – faktisk er det et irritationsmoment, når man bliver bims af at undertekster og 3D slet ikke harmonerer.

Men derudover er det absolut en fordel, at det er Alexandra Aja, der instruerer denne film, for så var vi på forhånd sikret, at der var en talentfuld horror-instruktør ved roret. Aja har tidligere lavet ‘The Hills Have Eyes’ (2006) og ikke mindst den geniale franske gyser ‘Haute Tension’ (2003), som var vores først bekendtskab med ham, og som for altid har sat vores forventninger til hans film nærmest urimelig højt. Tidligere har det altså været rendyrkede horrorfilm, men efter ‘Piranha’ er det tydeligt, at han sagtens kan bevæge sig rundt i andre subgenrer som splat og horror-komedie. Mere af det, tak. Mere af det hele – bare i rigtig 3D næste gang, hvis det absolut skal være 3D!

Richard Dreyfuss fik $50,000 for sin rolle – eller “cameo” om man vil – i filmen. Han gav alle pengene til velgørenhed.

(Originaltitel: Piranha)

I biografen: 07-10-2010