RED DOT er en ny Netflix-thriller fra Sverige. Vi er ude i en heftig omgang kamp for overlevelse for et ungt par. Både fordi de er fanget i den vilde svenske natur i en snestorm, og fordi nogen skyder på dem. Læs vores fulde Red Dot filmanmeldelse her!

RED DOT er en ny svensk Netflix-thriller, der er helt perfekt at se her i vintervejret. Når du ser denne film, vil du forhåbentlig nyde, at du kan sidde inde i varmen. Og nok også det faktum, at der ikke er nogen, der skyder på dig.

 Læs videre på vores Red Dot filmanmeldelse herunder.

Klassisk setup kendt fra flere thrillere og gyserfilm

Overlevelsesfilm er et ret velkendt setup fra mange film. Især i genrefilm, hvor man enten bliver jagtet af indavlede mennesker i bjergene, blodtørstige dyr, eller måske bare en god gammeldaws omgang hævn.

Med Red Dot omhandler historien det unge par Nadja og David, der vil ud på en lille weekendtur i det svenske vinterlandskab. Alt sammen med et håb om at se nordlyset. Inden de kommer så langt, ser de i stedet en rød prik, der følger dem rundt inde i teltet om aftenen.

Filmens titel – der for én gangs skyld ikke er oversat til dansk og hedder “Rød prik” – henviser nemlig til lasersigtet fra et våben. Og du skal ikke vente længe, før den mere brutale del af historien begynder. Inklusiv en scene, der rammer mig lige på mit ømmeste punkt og ikke ligefrem giver pluspoint.

Overordnet holdes spændingsniveauet dog meget fint i Red Dot, hvor man alligevel skal sluge lidt vel mange kameler i forhold til plottet. Det ville være at spoile film for meget, hvis jeg kommer ind på det her. Men lad mig dog sige, at folk har en tendens til at opføre sig ret dumt.

Nå ja, og så bliver der smurt lidt vel tykt på i nogle henseender, hvilket altid får mig til at tro, at det er et falsk spor. Den lader vi bare lige stå uden yderligere kommentarer. Det skal dog siges, at jeg ikke havde gættet selve slutningen!

Red Dot – Netflix anmeldelse

Se Red Dot på Netflix

Red Dot er instrueret af Alain Darborg, der også har været med til at skrive manuskriptet. Den anden forfatter er Per Dicksom, der til gengæld også har opgaven som “first assistant director”, så man må sige, det er et fælles projekt. Ifølge IMDb, der bestemt ikke har alle fakta med, er det første produktion for Per Dickson.

Alain Darborg derimod har ret mange produktioner på sit CV. Han har arbejdet på alt fra film som Jönssonligan – Den perfekta stöten fra 2015 til Viaplay tv-serien Alex (2017-). Jeg synes ikke, Red Dot var det store sus, men det hænger mere sammen med selve historiens udvikling end intensiteten og spændingen. Sidstnævnte var faktisk fint.

Derudover må jeg også sige, at Nanna Bondell (der er med i den kommende Marvel-film Black Widow) gør det godt som karakteren Nadja. Det samme kan heldigvis siges om Anastasios Soulis, der spiller kæresten David. Helt overordnet gør skuespillerne det godt i Red Dot, så det er “bare” historien, der gør, at filmen ikke står skarpere.

Red Dot har premiere på Netflix den 11. februar 2021.

FAKTA

Instruktør: Alain Darborg
Manuskripforfattere: Alain Darborg, Per Dickson
Medvirkende: Nanna Blondell, Anastasios Soulis, Johannes Kuhnke, Thomas Hanzon, Anna Azcárate, Kalled Mustonen

Plot

På en vandretur for at genoplive deres ægteskab ender et par med at skulle flygte for deres liv, da de bliver jagtet af en skydegal fremmed.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.