Lad mig starte med det positive: Dette er en virkelig flot stilistisk film, som er fremragende filmet og har mange flotte billeder. Skuespillet er skam også ganske godt. Men så kan jeg altså heller ikke finde på meget mere, da jeg kæmpede bravt for at holde interessen oppe.

Problemet for mig var, at filmen havde et meget langsomt tempo, og der var langt mellem de spændende scener. Samtidig så var man ikke helt med på, hvad der egentlig foregik, da filmen gerne ville være meget mystisk i sin fortælling – også overfor sit publikum.

Derudover kan det kun være irriterende, når et “period piece”, som er virkelig gennemført med beklædning, våben, møbler, osv. også indeholder en perfekt kvadratisk kridhvid bunker midt i en mose. Beklager, men så føler jeg mig pludselig hensat til ‘Cube’ (som er en virkelig fremragende canadisk thriller/horror film fra 1997), og illusionen er ødelagt for mig. Jeg er reelt ligeglad med, hvad den laver der, og hvor symbolsk den kan være. Det er og bliver en ”øjebæ” i hvad, der ellers er en knivskarp film visuelt.

Det hele kommer dog nok meget an på ens humør, og hvad man forventer på forhånd – jeg ved, at mange andre anmeldere er vilde i varmen over denne film, så det bliver i sidste ende vel bare et spørgsmål om smag og behag. Det faldt bare ikke i denne anmelders smag.

Filmen var tidligere i år nomineret til Nordisk Råds filmpris, men Lars von Trier løb med prisen for ‘Antichrist’ – ganske som forventet.

(Originaltitel: Sauna)

På DVD: 03-11-2009