Til tider er det mest uhyggelige faktisk bare at se nyhederne eller læse en avis. Foruden alle de “gængse” psykopater, der voldtager og myrder, så lader det til at ekstrem vold og omgang med diverse rusmidler er hverdag for mange mennesker i belastede områder. Nogle opsøger dette af forskellige årsager, mens andre bare fødes ind i dette miljø og må kæmpe for at slippe væk, hvis de da lige kan overleve i første omgang.

I ‘Sisterhood Gang’ møder vi den unge pige Kayla, og ser fra starten hvordan det er umuligt bare at bevæge sig rundt i hendes område uden at blive antastet – og altid i mere eller mindre fysisk grad. Hun er nytilflyttet med sin ældre søster efter deres mors død, og det kræver en del tilvænning. Det er derfor ikke overraskende, at hun hurtigt forsøger at blive del af en pigegruppe, der absolut ikke finder sig i noget fra især de jævnaldrende drenge. De er mindst lige så voldelige som en hvilken som helst af hankøn, men det lader også til at virke, og den slags gør indtryk på en ung pige.

Alle i castet er fantastisk velspillende med brutalitet og rå overlevelse, selvom vi også i brudstykker får lov til at opleve deres mere følsomme sider – både pigerne i mellem til hverdag, men også når vi hører om de oplevelser, der har ført dem hende til denne gruppe. De er virkelig som tilvalgte søstre for hinanden, selvom der også er hemmeligheder i mellem dem internt. Det er også værd at nævne, at i hovedrollen som Kayla, ser vi skuespiller Aimee Kelly’s debut, og det er på alle måder en ekstrem stærk karakter at starte sin karriere med.

Filmen er både skrevet og instrueret af Nirpal Bhogal, som før denne film kun havde lavet (skrevet og instrueret) en enkelt kortfilm, men efterfølgende har instrueret flere afsnit af den britiske TV-serie ‘Misfits’, der også omhandler en gruppe utilpassede unge mennesker og deres udfordringer (dog på en noget anden måde).

(Originaltitel: Sket)

DVD/Blu-ray: 26-09-2012
Genre: Thriller | Drama