THE CALL er en ny Netflix gyserfilm fra Sydkorea, hvor også thriller og sci-fi er bærende genrer for den grumme fortælling. Vi er ude i et plot med tidsrejse-elementer – eller rettere folk, der kommunikerer på tværs af tiden. Læs vores The Call filmanmeldelse her og se filmen på Netflix!

THE CALL er en ny Sydkoreansk Netflix sci-fi gyserfilm, hvor kommunikation på tværs af tid er det bærende plot-element. Det er jo ikke ligefrem et ukendt greb, men det bruges dog på en lidt anden måde her. I øvrigt findes film på IMDb under titlen “Call” (altså uden et “The” foran).

Har du set film som Livsfarlig frekvens (2000) og The Butterfly Effect (2004) samt den nyere Netflix-film Fatamorgana fra Spanien, så ved du nogenlunde, hvad vi er ude i; Når du ændrer noget i fortiden (ofte med viden fra nutiden), så ændres hele din aktuelle virkelighed.

Er du ikke til den slags historier, så er The Call nok heller ikke noget for dig. Du vil dog også gå glip af en fortælling, der ultimativt handler om en seriemorder. Læs resten af vores The Call filmanmeldelse herunder.

To stærke karakterer i spidsen

Selvom der naturligvis er en del karakter i The Call, så er det to kvinder, der helt overordnede styrer slagets gang. Heldigvis er det to stærke og fascinerende karakterer. Præcis som vi efterhånden forventer det fra sydkoreanske film, der i dén grad formår at lave karakter-drevne produktioner.

De to hovedkarakterer er Young-sook og Seo-yeon, der taler med hinanden gennem en fastnettelefon (der dog er trådløs), selvom de lever i henholdsvis 1999 og 2019. De bor dog i samme hus, så det er reelt samme telefon, de taler i.

Rollen som Young-sook, der befinder sig i 1999 og ikke har et specielt godt liv, spilles helt igennem fantastisk af Jun Jong-seo. Har du set den fantastiske koreanske film Burning (2018) med Steven Yeun fra The Walking Dead, vil du måske genkende hende derfra.

Læs også: Vores anmeldelse af den uhyggeligt gode Burning her >

Seo-yeon spilles af Park Shin-hye, der netop har været med i den Sydkoreanske Netflix-zombiefilm #Alive (2020), der altså også er værd at se. Park Shin-hye har mindre at arbejde med end hendes medspiller, men gør det bestemt også meget overbevisende.

The Call (2020) Netflix gyser anmeldelse

Se The Call på Netflix nu!

The Call er skrevet og instrueret af Lee Chung-hyun. Det lader oven i købet til, at dette er hans spillefilmsdebut. I hvert fald hvis man skal tro IMDb samt diverse andre umiddelbare Google søgeresultater. Om det er en debut eller ej, så har Lee Chung-hyun bedrevet en grum sci-fi gyser!

Filmen er oven i købet heller ikke voldsomt lang, hvilket sydkoreanske film ofte er. Den har en spilletid på lige under to timer (1 time of 52 minutter), hvilket passer ret godt til historien. Der er ikke meget slow-burn over dette plot, selvom vi naturligvis lige skal have etableret rammerne for denne historie samt sci-fi elementerne.

Husk i øvrigt endelig at blive siddende og kigge med under rulleteksterne. Det er nemlig først dér, at selve historien reelt fortælles færdig, så du skal altså være opmærksom til det sidste.

The Call udkommer på Netflix den 27. november 2020.

FAKTA

Premieredato: 27. november 2020 på Netflix
Instruktør: Chung-Hyun Lee
Manuskriptforfatter: Chung-Hyun Lee
Medvirkende: Jong-seo Jun, Sung-Ryung Kim, Dong-hwi Lee, El Lee, Jeong-se Oh, Ho-San Park, Park Shin-Hye

Plot

De er forbundet via en telefon i det samme hus, men med 20 års mellemrum. En seriemorder bringer en anden kvindes fortid – og liv – i fare for at ændre sin egen skæbne.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.