#ALIVE er en ny Netflix-zombiefilm fra Sydkorea (org. titel #Saraitda). Selve historien er ikke voldsomt original længere, og det er ikke kun fordi, det er en remake af en amerikansk film. Begge ligner nemlig en fransk film ret meget. Denne zombiefilm er dog klart værd at se. Læs vores #Alive anmeldelse her!

#ALIVE er en ny Netflix-zombiefilm, der kort og godt handler om at overleve zombie-apokalypsen, når man er helt alene i en storby. Altså, til at starte med i hvert fald. Filmen er fra Sydkorea, og vores hovedperson er fanget i sin lille lejlighed. Noget, der nok føles ekstra velkendt for mange her et halvt års tid inde i en pandemi.

Hovedpersonen spilles i øvrigt af det unge stortalent Yoo Ah-in. Han var ganske enkelt fantastisk i den dystre thriller Burning (2018), der varmt kan anbefales. Hans karakter er måske ikke lige så dyb i denne film, men Yoo Ah-in formår stadig at fastholde sit publikum. Han er klodset, kluntet og på mange måder lidt barnlig, men også utrolig modig og hjertelig.

Læs videre på vores #Alive filmanmeldelse herunder og find zombiefilmen på Netflix nu.

​Ikke ligefrem en ny vinkel på zombie-apokalypsen

#Alive er som nævnt fra Sydkorea (org. titel #Saraitda), men den er dog en remake af den amerikanske film Alone med Teen Wolf-stjernen Tyler Posey i hovedrollen. Det er dog endt med, at denne genindspilning nu udkommer før originalfilmen, der først udkommer i USA til oktober.

Har du set den ret fantastiske franske zombiefilm The Night Eats the World, vil denne zombiefortælling dog ikke virke synderligt ny eller original. Der er nemlig ret mange lighedspunkter, der ikke sådan lige kan ignoreres.

Alligevel har #Alive på alle måder sin berettigelse, da den kommer med en anden vinkel på dette plot. Jeg tror faktisk, at mange vil foretrække denne sydkoreanske film. Den franske zombiefilm er noget mere depressiv og langsom, selvom den er helt fantastisk! Med andre ord, så bør du se begge to.

#Alive – Anmeldelse | Netflix Zombiefilm

Zombiefilm fra Sydkorea

Når nu vi taler zombiefilm fra Sydkorea, må jeg også lige nævne Train to Busan, for ja, zombierne i #Alive er af samme skuffe; Sindssyg hurtige, frådende og dejligt freaky i deres voldsomme bevægelser. Om man foretrækker Train to Busan eller #Alive vil nok være en smagssag, men denne nye sydkoreanske zombiefilm er meget bedre, end jeg turde forvente.

Og på alle måder er #Alive helt klart bedre end Train to Busan fortsættelsen Peninsula (2020).

Desuden besidder zombierne også en vis logik baseret på rester af deres gamle intelligens og viden. Det gør dem noget mere tricky at kæmpe imod og giver lidt ekstra kant til zombierne. Eller som HorrorDiva sagde undervejs “Jeg er glad for, at de ikke er den type, hvor de kan kravle ovenpå hinanden som myrer. De er mere realistiske på den her måde!

Ja ja, vi er simpelthen nået dertil, hvor vi taler om, hvorvidt zombierne er realistiske eller ej. Nogle gange tror jeg alligevel, vi får set lidt for mange gyserfilm, når realisme bliver vurderet, selvom vi taler om regulær sci-fi! På den anden side, så er vi forberedt på, når zombie-apokalypsen kommer. Det bliver jo helt klar gyserfans, der kommer til at overtage kloden på sigt, for vi ved, hvor galt det altid går.

​Se #Alive på Netflix nu!

Il Cho er både instruktør og manuskriptforfatter på #Alive. Filmen er dog, som nævnt tidligere, baseret på Alone historien, så manuskriptforfatteren til denne, Matt Naylor, får naturligvis også forfatterkredit på den sydkoreanske udgave.

Dette er første spillefilm for Il Cho som både forfatter og instruktør. Han har tidligere lavet en kortfilm tilbage i 2011, men har derudover fået erfaring som “assistant director” på en række spillefilm. Umiddelbart har jeg set mindst én af de film, han arbejdede på i denne kapacitet. Det var The Suspect from 2013, der blev vist på CPH PIX tilbage i 2014.

Hvis du har set The Night Eats the World (eller den meget interessante Zoo af svenske Antonio Tublén), så vil plottet i #Alive som sagt føles meget bekendt på mange måder. Og ja, det er da en skam, at filmens plot ligger tæt op af andre film. Men den byder heldigvis også på en del nyt. Nok endda mere end jeg forventer, den amerikanske version vil være i stand til, men det må tiden vise.

Kort sagt: Du kan roligt kaste dig over #Alive på Netflix. Det er en ret cool zombiefilm med en spilletid lige over halvanden time.

Og så handler den jo groft sagt om at være fanget i sit eget hjem over længere tid. Noget mange nok vil kunne genkende som det danske forår i 2020. Det gør faktisk denne zombiefilm uhyggeligt aktuel på en lidt aparte måde. Desuden er hovedpersonen altså fantastisk, hvilket i dén grad hjælper filmen, da historien simpelthen fungerer bedre. Og ja, utroligt nok, gør den mere realistisk!

#Alive er ude på Netflix fra den 8. september 2020.

Instruktør: Cho Il-hyung
Manuskriptforfattere: Cho Il-hyung, Matt Naylor