:: Anmeldelse ::

Først er det den stille og skrøbelige dreng, der har holdt sig for sig selv – og desuden ikke sagt et ord – der bliver pludselig hysterisk og fysisk aggressiv, men det viser sig kun at være starten og giver reelt ingen indikation af, hvor filmen er på vej hen.

De fire små børn bliver inden for få timer alle syge, og en voldsom hoste er eneste tegn på, at de smitter hinanden med en ”sygdom”, som gør at de pludselig handler som havde de en fælles identitet og tankegang. Først virker de bare lidt mutte og stille, hvor der før var barnegrin og store smil, men langsomt udvikler deres uskyldige leg sig til kalkulerede dødsfælder for de voksne. Alt ligner naturligvis uheld, og meget fornuftigt ser man ikke gerningen, men derimod resultatet heraf. Og blodstyrtninger på en snehvid kælkebakke, ser bestemt voldsomt ud.

Virkemidlerne er subtile, men symbolikken er dog klar. Man sidder til sidst og har en fornemmelse som når man hører babyer græde; Det er foruroligende og udmattende, og til sidst ønsker man bare, at det stopper… Men det er på den gode gyser-måde.

Benytter sig af det velkendte gyser-fænomen, som består i at lade en gruppe børn fungere som en enhed. Stillestående, stirrende og ikke-talende børn, der har et fælles formål (som oftest at terrorisere og/eller myrde voksne eller uskyldige børn) er nok bedst kendt fra Stanley Kubrick’s filmatisering af Stephen King bogen “The Shining” (Ondskabens Hotel, 1980), hvor de rødhårede tvillingepiger i fine blå kjoler blev symbolet på død og ulykke.

(Original titel: The Children)

På DVD: 30-04-2009 (region 1) | 24-11-2009 (region 2)
Genre: Thriller / Gyser