Jeg er desværre lidt fortvivlet over denne film, fordi der er dele, jeg synes er fantastiske, og dele jeg virkelig ikke bryder mig om. Problemet for mig er, at dette er en mockumentary [en film, der præsenteres som en dokumentar, men reelt er fiktiv], og så er det altså ekstremt vigtigt, at de såkaldt “ægte” scener virker realistiske og ikke opstyltede. I dette tilfælde er Milla Jovovich troværdig og gennemført i sin karakter, men den “ægte” Dr. Abigail Tyler, som vi ser i indsatte klip, er desværre meget flad og virker som dårligt teater.

Dermed bliver hele grundlaget noget kedeligt og falsk kludder, som bare skal overståes hver gang det toner frem, og man venter på at komme tilbage til de ægte skuespillere. Der benyttes flere gange en split screen, som ofte fungerer godt. Hvor man ser det “oprindelige dokumentar-materiale” og så genskabte scener. Her fungerer flere af de ægte karakterer til gengæld rigtig godt, og man nyder kombinationen og føler pludselig, det hele kunne være ægte. Dog fortsat med undtagelsen af når de to Dr. Abigail Tyler toner frem, og der får den “ægte” version desværre alt for meget skærmtid, hvor Milla Jovovich kunne have højnet niveauet betragteligt, hvis hun i stedet fik en større del af tiden.

Der er måske heller ikke det store horror-sus, men vi er derimod mere ovre i drama og mystery genren. Dog er der nogle rigtig gode chok undervejs, og det er en spændende historie. Det er også derfor, det piner mig, at den vigtigste af alle roller er fejlcastet i en virkelig slem grad. Den ægte Dr. Abigail Tyler fremstår som en dårlig skuespillerinde, der ynkeligt og pinagtigt prøver at virke troværdig… og dét er hun bestemt ikke. Men historien og filmen er til gengæld god underholdning, så derfor skal hele oplevelsen ikke ødelægges af dette ene fejltrin – omend det er et større et.

Titlen er taget fra J. Allen Hynek’s klassifikation om alien-kontakt, hvor den fjerde grad er bortførsel af aliens.

(Originaltitel: The Fourth Kind)

På DVD: 30-03-2010 (region 2, DK)