De unge menneskers sind kan være meget let påvirkelige, og er man en ung teenagepige på kostskole, så er ens verden måske lidt mere afgrænset, og det hele bliver mere intenst. I hvert fald når vi befinder os år tilbage, og derfor hverken har computer eller mobiltelefoner som informationskanaler.

Med disse præmisser, som rammerne for en horrorhistorie, er man godt fra start. Det skal dog understreges, at denne film ikke er hardcore horror med blod og splat, men derimod en mere psykologisk og overnaturlig thriller, hvor fantasi og virkelighed blandes sammen, så man som tilskuer heller ikke helt ved, hvor grænsen går. Der er dog eksempler på, at flere piger ser samme overnaturlige ting, så med mindre vi er vidne til en massepsykose, kan vi vist godt antage, at vores unge hovedperson har ret i sine tanker omkring den mystiske nye pige.

Alle skuespillerne er forholdvis unge og relativt ukendte – selvom flere af dem har erfaring fra en lang række film og TV-produktioner. Scott Speedman er dog også med i en væsentlig birolle, og leverer en solid præstation, der er meget nuanceret.

Filmen er baseret på en roman af Rachel Klein, mens manuskriptet er skrevet af Mary Harron, som også står for instruktionen. Og det er bestemt ikke småting, hun tidligere har stået bag. Det var således hende, der lavede filmatiseringen af ‘American Psycho’ fra 2000 – både som instruktør og medforfatter til manuskriptet. Jeg var personligt begejstret for ‘The Moth Diaries’, da jeg synes, den er fascinerende og medrivende, men alligevel kan jeg ikke komme udenom, at den også var lidt for langtrukken til tider, og det trækker desværre ned i det samlede resultat.

(Originaltitel: The Moth Diaries)

DVD/Blu-ray: 23-10-2012
Instr.: Mary Harron