Normalt handler denne type "end of the world"-film om, at zombier er ved at udrydde hele menneskeracen. Men i ‘The Road’ er det dog langt mere uhyggeligt; Hele vores blå planet er i forfald, og alt dyre- og planteliv er allerede dødt, mens en stor del af de sidste mennesker jagter andre mennesker som byttedyr. Ja, der spises stadig mennesker, når jordens absolutte undergang er lige om hjørnet, men denne gang er det reelt helt almindelige mennesker, der blot er sultne og har lagt moralen på hylden og er blevet kannibaler.

Det er på alle måder uhyggeligt at se denne fremtidsvision, og se hvordan livet er reduceret til ren overlevelse og en meget nærværende beslutning om at leve af andre mennesker eller måske slet ikke leve. Det er da også meget udbredt, at hele familier tager livet af sig selv, hvilket man hurtigt forstår, når man følger manden (Viggo Mortensen) og hans søn, når de er "on the road". En rigtig fascinerende detalje i filmen er også, at man aldrig hører nogle navne. Mennesker er reduceret til deres køn, alder, funktion eller væremåde. Så der er "the man", "the boy", "the good guys" (dem der ikke spiser mennesker) og "the bad guys" (dem der gør), men navne er unødvendige og ligegyldige. Det er hvert menneske – eller hvis man er heldig – måske hver familie for sig selv.

Da filmen først kom ud på diverse festivaller, var der store forventning til, at Viggo Mortensen ville blive Oscar-nomineret for denne film. Det skete dog aldrig, hvilket kan undre rigtig meget, når man ser den fantastiske præstation, han leverer. Også især Robert Duvall kunne snildt have været med i kapløbet om en Oscar for bedste birolle, for han er fantastisk som nærmest ugenkendelig "old man", ligesom Charlize Theron er hjerteskærende – desværre i en for lille rolle. Men det fungerer perfekt, at kun manden og drengen har langt det meste tid i filmen, for det underbygger følelsen af, at de virkelig er blandt de sidste mennesker på den faldefærdige og døende jord. En fantastisk uhyggelig film, selvom det er på en ganske anden måde, end vi horror-fans normalt anskuer uhygge. Det her er den ægte vare, hvilket kun gør det mere skræmmende og virkeligt!

En af grundene til at Kodi Smith-McPhee fik rollen som "drengen", var hans lighed med Charlize Theron, der allerede var castet som "kvinden". En af kannibalerne i filmen spilles af Kodi Smith-McPhee’s far.

(Originaltitel: The Road)

På DVD/Blu-ray: 08-06-2010 (region 2, DK)
Genre: Thriller | Drama