REBECCA er en ny Netflix-film med en ret velkendt historie. Både fordi den er baseret på en roman af Daphne Du Maurier, men også fordi Hitchcock filmatiserede den tilbage i 1940. Denne gang er instruktøren Ben Wheatley (Kill List). Læs vores Rebecca anmeldelse her!

REBECCA er en ny Netflix-film med en ret velkendt historie. Både fordi den er baseret på en roman, men også fordi Hitchcock filmatiserede den tilbage i 1940. Dengang blev filmet nomineret til et hav af Oscar-statuetter og løb da også med en del af dem.

Denne nye udgave vil uden tvivl udbrede historien til mange flere takket være både Netflix distribution og et højaktuelt cast. Instruktøren er dog den primære årsag til, at vi så frem til denne nyfortolkning. Det blev desværre en forventningens glæde, der på ingen måde blev indfriet.

Læs resten af vores Rebecca (2020) filmanmeldelse herunder.

Rebecca (2020) – Netflix anmeldelse

Ikke hvad traileren lokker med

Det, som traileren for Rebecca lokker med, og dét, der rent faktisk er filmen på Netflix, er to ret forskellige oplevelser. Nu er selve fortællingen ikke ny, så der vil ikke være de store overraskelser, hvis du er bekendt med forlægget.

Det samme kan naturligvis siges om eksempelvis The Haunting of Bly Manor Netflix-serien. Her havde skaberen Mike Flanagan dog alligevel formået at gøre fortællingen ny, ved at inkorporere andre historier af samme forfatter. Samt ved at sætte historien i en helt anden tidsalder. Den slags er der intet af i Rebecca anno 2020.

Til gengæld er der (naturligvis!) nye skuespillere, og de klarer det faktisk godt. Lily James (Pride and Prejudice and Zombies) fungerer overvejende godt som Mrs. de Winter. Vi får stadig ikke hendes fornavn, ligesom vi aldrig ser Rebeccas ansigt.

Armie Hammer (Wounds) er flot og nærmest statslig som klassisk “leading man”. Og det er selvom, hans personlighed er noget gemt væk – det er hele karakteren faktisk også i store dele af filmen.

Derimod er Kristin Scott Thomas (Only God Forgives) noget mere i sit es – men okay, hvornår er hun ikke det? – som Manderley husholdersken Mrs. Danvers. Hun er faktisk det mest uhyggelig og fascinerende gennem hele filmen, fordi man rent faktisk er i tvivl om, hvad hun kan finde på. Intet andet føles lige så utrygt som Mrs. Danvers.

Rebecca (2020) – Netflix anmeldelse

Se Rebecca på Netflix!

Ben Wheatley har instrueret denne 2020-udgave af Rebecca, og dét er en instruktør, vi normalt er meget glad for. Tidligere har Ben Wheatley nemlig lavet film som Kill List (2011), Sightseers (2012), et segment af The ABCs of Death samt High-Rise (2015).

Det er ikke fordi, alle ovenstående film er fantastiske, men de er alligevel mindeværdige. Normalt er der nemlig altid noget skævt og overraskende i hans film. Ikke denne gang! Bevares, nu er historien jo også velkendt, men man kan så undre sig over, om en nyfortolkning var nødvendig.

Jeg køber dog idéen om, at der er et helt nyt publikum til denne film, da mange ikke har intentioner om at se en film fra 1940 [Alfred Hitchcock-filmatiseringen]. Og jeg anerkender også, at Rebecca i denne 2020-udgave er en vanvittig flot film. Sidst, men absolut ikke mindst, så er Kristin Scott Thomas ganske fantastisk som Mrs. Danvers.

Næste film fra Ben Wheatley bliver umiddelbart Tomb Raider 2, hvor Kristin Scott Thomas også vil være at finde på rollelisten. Lige pt. i hvert fald, for man ved jo aldrig, hvordan tingene udvikler sig, og slet ikke i disse tider.

Uanset om du kender Hitchcock udgaven eller ej, så kan det anbefales at se denne nye fortolkning på Netflix. Men dog især hvis du går ind til oplevelsen uden nogle forventninger. Og det hjælper i dén grad, hvis du er glad for Kristin Scott Thomas – eller bare vil nyde at se Armie Hammer og Lily James på den lille skærm.

Rebecca (2020) udkommer på Netflix den 21. oktober 2020. 

FAKTA

Instruktør: Ben Wheatley
Manuskriptforfattere: Jane Goldman, Joe Shrapnel, Anna Waterhouse
Medvirkende: Lily James, Armie Hammer, Kristin Scott Thomas, Ann Dowd, Sam Riley, Keeley Hawes

Plot

En ung, nygift kvinde flytter ind på sin mands imposante familiegods, hvor hendes liv kompliceres af hans dystre husholderske og skyggen af hans afdøde hustru.