:: Anmeldelse ::

OH.MY.GOD. Det er fornemmelsen, man sidder med flere gange undervejs i filmen… Og ikke mindst bagefter. Indrømmet, jeg elsker at blive forarget af totalt politisk korrekt opførsel. Altså ikke det der oplagte og super søgte provokation, som eksempelvis visse scener i ‘A Serbian Film’ kom til at lide under. Nej, jeg tænker på det der helt grundlæggende forskruede ”mindset”, som man stødte på i ‘The Human Centipede’. Hvor der sker noget, og man både før, under og efter, griber sig selv i at tænke “Det gør/gjorde/sagde han fand’me da ikke lige!”. Det er den uforfalskede menneskelige natur i sin mest rå form; Hvis vi kan slippe af sted med at gøre lige præcis, hvad vi har lyst til, så er der visse mennesker, der bare ikke har noget naturligt filter. Kald det etik, moral eller bare simpel fornuft og empati. Familieoverhovedet i denne film (faderen) besidder ingen af førnævnte egenskaber. Man han er vaskeægte psykopat i den forstand, at han kan charmere og vise den helt igennem sympatiske overflade, når det tjener ham et formål.

Alle skuespillere i denne film er helt igennem fantastiske, men alligevel må faderen og sønnen fremhæves for deres portræt af kolde og beregnende personer. Sønnen er dog også en del angst for farmand, men deler hans psykotiske tendenser, så han forstår ham formentlig bedre end nogen anden i familien. Også The Woman leverer en pragtpræstation uden reelt at have en eneste forståelig replik.

Det er en brutal, men også livsbekræftende historie, hvor persongalleriet ligger rigtig godt i tråd med instruktøren Lucky McKee’s tidligere film. Her tænker jeg især på ‘The Lost Ones’, der – ligesom denne – er helt igennem karakterdrevet, selvom der også er en voldsom og spændende historie til at føre plottet frem. Jeg husker også tydeligt den første af hans film, jeg så for mange år siden – nemlig ‘May’ (2002) ved et Movie Midnight Madness arrangement i CinemaxX, hvor hovedrollen bliver spillet af Angela Bettis, der også spiller den underkuede mor i ‘The Woman’. Hans film er skæve og ubehagelige på den rigtige måde, og jeg må indrømme, at McKee er ved at blive en af mine favorit manuskriptforfattere/ instruktører, så jeg glæder mig til at se, hvad hans fremtidige projekter byder på!

Trivia

‘The Woman’ er også udgivet som bog samtidig med filmen. Den er skrevet af Lucky McKee og Jack Ketchum, som begge har skrevet manuskriptet til filmen. Se bogen her.

Fakta

(Originaltitel: The Woman)

DVD/Blu-ray: 10-01-2012
Genre: Horror | Drama
Instr.: Lucky McKee
Medv.: Angela Bettis, Pollyanna McIntosh, Sean Bridgers m. fl.
Land: USA, 2011

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.