Det er altid interessant med lidt gys fra andre breddegrader end normalt og på andre sprog, end de vanlige engelske (der tales dog primært engelsk i denne film). og heldigvis har vi her i Europa været ret gode til at levere disse. Det har især været Frankrig, Spanien og Norge, der har været i front, men Tyskland har dog også jævnligt leveret noget seværdigt og med ‘Urban Explorer’ kommer de endnu en gang med noget interessant.

Filmen er instrueret af Andy Fetscher, der kun har lavet en kortfilm og en TV-film tidligere, så dette er reelt hans spillefilmsdebut. Det slipper han absolut godt fra, når vi ser på den klare stil og røde tråd, der gennemsyrer filmen fra første til sidste scene. Manuskriptet er skrevet af Martin Thau, der heller ikke har lavet meget tidligere, så det er relativt nye og friske krafter, der leverer godterne her.

Der er uden tvivl en del skønhedsfejl undervejs. Ikke mindst rent plotmæssigt, hvor en seddel efterlades en højst mærkværdigt sted, der virkelig ikke giver meget mening, selvom det da er vældig spændende i øjeblikket. Og så er der altså også karakterer, hvis historie slutter ret ukendt – eller i hvert fald med meget vage hints.

Skuespillet er egentlig meget upåklageligt, og i visse scener vil jeg endda mene, at de ligger godt over gennemsnittet. Især Nathalie Kelley (The Fast and the Furious: Tokyo Drift) leverer en virkelig god præstation, selvom man nok må give den absolutte førsteplads til Klaus Stiglmeier, der virkelig spiller på alle tangenter og leverer størstedelen af den egentlige underholdning. Han vandt da også Screamfest prisen som bedste skuespiller for netop denne rolle i 2011.

Filmen som helhed fungerer meget tilfredsstillende som et godt og lidt anderledes gys, der dog ikke byder på noget videre nyskabende. Skuespilleren Klaus Stiglmeier var da heller ikke den eneste, der hentede en pris for ‘Urban Explorers’ ved ScreamFest det år, da de også vandt for make-up, editing (også foretaget af instruktør, Andy Fetscher) samt bedste film.

Så alt i alt en ganske underholdende film uden de store nyskabelser.

(Originaltitel: Urban Explorer)

DVD: 23-04-2013