’11-11-11′ er skrevet og instrueret af Darren Lynn Bousman, som tidligere har instrueret tre af ‘Saw’-filmene og oven i købet også skrevet en af dem. Det gør automatisk, at man forventer et vist underholdningsniveau – og samtidig også er helt med på, at det nok ryger lidt ud på det overdrevne.

Nu er jeg selv et forholdvis overtroisk menneske – nok også lige mere end den gennemsnitlige dansker – så jeg er helt med på præmisserne for plottet. At nogle tal tilsyneladende nærmest hjemsøger og forfølger en. Men er det en advarsel eller noget lykkebringende. Det er jo spørgsmålet. Og eftersom dette er en gyser/thriller, så er det naturligvis ikke noget positivt.

Det er derimod en advarsel, og en del af historien går på, at vi skal finde frem til dette – resten handler reelt om at stoppe de handlinger, der advares om. Altså et meget simpelt plot, som dog har en del twists undervejs. Intet totalt ekstraordinært, men jeg indrømmer gerne, at jeg da ikke havde luret det hele… nok fordi der faktisk var en del effektive distraktioner også. Faktisk helt fornemt konstrueret, så den ros skal filmen da have.

Skuespillet er fint, men jeg kan altså ikke svinge mig op til at synes, det rigtigt er mere end det. Det er nok filmens svage punkt. For man kan meget lettere købe hele historien, hvis den leveres med overbevisning og indlevelse i noget større grad, end det var tilfældet her.

Der er ingen store stjerner med i filmen – og det behøver, der jo heller ikke at være for at få en god præstation, men man fornemmer, at de har valgt skuespillere ud fra et begrænset budget. Timothy Gibbs spiller hovedrollen, og når jeg sidder og skimmer ned over hans pænt lange karriere, er der ikke rigtig nogle kendte roller, der falder mig i øjnene. Det bedste jeg kan sige om ham er, at han har en cool stemme til horrorfilm. Michael Landes spiller broren – og med et noget bedre resultat. Ham har vi da også set i flere andre gyserfilm – bl.a. ‘Final Destination 2’ og ‘Possession’.

Alt i alt er dette en ganske middelmådig film – hver gang man overvejer, om man gider se mere, sker der noget spændende, så man lige bliver hevet ind igen. Så den kan fint anbefales til en videoaften, hvor man bare trænger til lidt uhygge.

(Originaltitel: 11-11-11)

DVD/Blu-ray: 12-06-2012
Genre: Horror | Thriller