Freddy is back… new and improved! Ja, det synes jeg faktisk.

Han er en af de klassiske og ikoniske horror-karakterer, og endda en af de mere – trods alt – realistiske, som har en baggrundshistorie som pædofil, der straffes af ofrenes forældre, men får lov til at leve videre i en drømmeverden, så han fortsat kan torturere sine ofre. Det er sgu en syg og creepy tanke!

Naturligvis er den gamle Freddy Krueger (Robert Englund) den originale og klassiske version, men jeg mener oprigtigt, at denne udgave nye bringer noget nyt til ‘A Nightmare on Elm Street’-serien, og så er kriterierne for at lave denne remake – og flere film efterfølgende – faktisk opfyldt allerede der.

Der er ikke så meget karikatur over den nye Freddy (i skikkelse af Jackie Earle Haley), der virkelig ligner et brandoffer og har, synes jeg, en langt mere uhyggelig stemme.

Det er også fantastisk forfriskende, at flere af den unge skuespillere rent faktisk ligner en “gennemsnitlig teenager”, og de ikke alle sammen ligner topmodeller – selvom der da også er et par stykker af dem. Det er med til at give en remake et berettigelsesgrundlag, og taler til en meget bredere målgruppe, som formentlig glædeligt vil se efterfølgerne til denne nye omgang Freddy.

Hvis man skal dømme ud fra publikum i biografsalen, så er der næsten lige dele han- og hunkøn (dog med overvægt af hankøn – kun ‘Twilight’-serien kan vist prale af det modsatte i denne genre), og nærmest i alle aldersgrupper. Og langt de fleste chok ramte plet, så der blev skreget godt igennem.

Hvis du vil underholdes på ægte horror-manér – og kan acceptere, at Freddy kan fortolkes på andre måder – så skynd dig i biografen og nyd remaket af en af de mest kendte horror-fortællinger.

:: Heaven of Trivia ::

Filmen er den højest indtjenende horror-genindspilning til dato.

I biografen: 15-07-2010
Genre: Horror | Thriller | Fantasy
Instr.: Samuel Bayer
Medv.: Jackie Earle Haley, Rooney Mara, Thomas Dekker, Kellan Lutz m.fl.

Nancy, Kris, Quentin, Jesse og Dean bor alle på Elm Street, og om natten har de alle den samme drøm. Den samme mand iført en laset rød og grøn stribet sweater, en hat sat på skrå, så den halvt skjuler et vansiret ansigt, og en handske med knive i stedet for fingre. Og så hører de den samme skræmmende stemme… Én efter én terroriserer han dem inde i deres drømme, hvor det er hans regler, der gælder, og eneste vej ud er at vågne op. Men efterhånden som flere af deres venner dør på brutal og voldsom vis, må de indse, at hvad der sker i deres drømme er virkeligt, og den eneste måde at holde sig i live, er ved at holde sig vågen. De fire tilbageværende venner er nu afhængige af hinanden og forsøger at afdække, hvordan de blev en del af dette mørke mareridt, jagtet af denne mørke mand. At fungere på lidt eller ingen søvn er nærmest umuligt, når man samtidig prøver at forstå: Hvorfor dem? Hvorfor nu? Og hvad er det, deres forældre ikke fortæller dem? Begravet i deres fortid er en gæld, der nu skal indkasseres, og for at redde sig selv selv må de begive sig ind i sindet på et af de mest snoede mareridt… Freddy Krueger.