I modsætning til den første film ‘The Collector’ virker konceptet her mere helstøbt, og mange af de indsigelser vi havde til første film bliver nu gjort til skamme – eller i hvert fald rettes der op på disse. Fælderne er nemlig nu mere realistiske, da morderen denne gang er på hjemmebane og derfor har haft god tid til at planlægge alle sine fælder. Det er en sand “house of horrors”, og tingene er så tilpas brutale og rå, at det ikke føles som overflødigt splat. Der er desuden også mere fokus på de psykologiske rædsler, efterhånden som flere ofrer kommer til syne, og man får det fulde billede med.

Hovedrollen spilles fortsat af Josh Stewart, og det gør han absolut også upåklageligt, men denne gang er der et noget større hold med i jagten på samleren – selvom det altid er svært helt at lure, hvem der er den jagede, og hvem der bliver jaget, da magtbalancen skifter flere gange undervejs. I en af de mest væsentlige biroller ser vi Lee Tergesen (især kendt fra TV-serien ‘Oz’ og senere flere TV-serier såsom ‘The River’) og Christopher McDonald (TV-serien ‘Boardwalk Empire’ og biroller i et hav af film såsom ‘Thelma & Louise’). Den mest markante rolle i filmen er dog selveste the Collector, og det er altså ret fantastisk, når vi aldrig rigtigt ser hans ansigt, selvom det kommer tæt på flere gange… og måske mere end det?!

Filmen er skrevet og instrueret af Marcus Dunstan, der også stod bag den første film i serien (‘The Collector’, 2009). Den er dog skrevet i samarbejde med hans faste skrivepartner, Patrick Melton, og de har altså stået bag et hav af horrorfilm, der efterhånden har nået kult – eller i hvert fald franchise – status såsom ‘Saw’ (4, 5, 6 og 7) samt hele ‘Feast’-trilogien. En af de klare styrker i ‘The Collection’ er da også, at den røde tråd er helt tydelig i forhold til første film, og selve grundessensen i konceptet bliver blot mere skarp med denne anden film. Så er spørgsmålet vist bare: Hvornår kommer næste film i rækken?

DVD-premiere: 24-10-2013
Genre: Horror, Thriller
Instruktør: Marcus Dunstan