Det er desværre et stykke tid siden, vi har set en god og spændende asiatisk gyser, men med den koreanske ‘Possessed’ er ventetiden ovre – og den kan kun anbefales på det uhyggeligste. Nu skal det lige siges, at vi også havde de optimale omstændigheder for at se sådan en film. Vi har nemlig valgt at droppe presseforestillingerne, så vi kan se filmene sammen med et publikum. Dette er både for at mærke energien i biografsalen, men også for at smuglytte lidt til folks kommentarer umiddelbart efter, da de trods alt også kan give lidt ekstra input.

Helt generelt, så er man på nogenlunde sikker grund, når der er tale om de koreanske film i denne genre. De er pokkers flot skruet sammen og holder ofte spændingen på bedre vis end mange andre både japanske og amerikanske gysere kan. Af andre gode koreanske horrorfilm bør især ‘The Host’ fra 2006 og så ‘Oldboy’ (2003) og ‘Lady Vengeance’ (2005) fremhæves – de to sidstnævnte er skrevet og instrueret af Chan-wook Park, der også har lavet den nye ‘Thirst’ fra 2009, som vi spændt venter på at få set.

I går var det så blevet tid til at se den Sydkoreanske ‘Possessed’ i Dagmar, og salen var fyldt pænt op – dog ikke udsolgt, men publikum lod til gengæld til at glæde sig – og reaktionerne undervejs var ikke til at tage fejl af: Der blev skreget og hoppet i sæderne flere gange. Især en pige havde det mest kuldegysende skrig – hvis jeg var filmdistributør, så ville jeg altså hyre hende til at sidde med i salen ved de største premierevisninger, for hun fik da højnet oplevelsen en hel del. Glem 3D og lad os få den fulde oplevelse af en person, der lyder som om vedkommende er ved at dø af skræk… Dét er sateme effektivt!

Og der var grund til at sidde på kanten af sædet, hoppe i sædet og ja, skrige et par gange undervejs. ‘Possessed’ er en effektiv og underholdende horrorfilm, hvor der er meget lidt blod – den kommer aldrig over i splatter-genren – så det er den psykologiske uhygge, der får hårene til at rejse sig, som er virkemidlet her. Derudover er der på ægte koreansk facon – tænk bare på ‘The Host’ (2006) – en god portion humor, så man bliver afvæbnet et par gange undervejs før næste chok smides lige i masken på publikum. Historien er spændende, og man gætter med undervejs, og fanger sikkert også en del inden det hele bindes sammen. Slutningen er en smule langsommere end nødvendigt, men det kan man sagtens tilgive. I det mindste skal vi ikke trækkes med en meget sløv start, som flere japanske gysere lider under, og der er mening med at trække tempoet helt ned til sidst.

Hvis du trænger til et rigtig godt gys i disse dage, så skynd dig til CPH PIX og se denne film (den vises igen i Cinemateket søndag d. 25. april, kl. 21:45) eller kryds fingre for, at de danske filmdistributører får fingre i filmen og udgiver den på DVD i den nærmeste fremtid.

(Originaltitel: Bool-sin-ji-ok)

Set til CPH PIX 2010
Genre: Gyser / Horror / Mystery