:: Anmeldelse ::

Det er naturligvis med visse reservationer, man sætter sig til at se denne remake. Det er vel egentlig altid tilfældet med remakes, men når det er en horror klassiker på dette niveau, og med et af de absolut mest kendte horror ikoner i form af Jason, så skal en remake altså sidde lige i skabet. Og det gør ‘Friday the 13t’ anno 2009 desværre ikke.

Det er svært, men ikke umuligt at lave en succesfuld remake. Og umiddelbart burde instruktøren Marcus Nispel være den rette person, da han lavede et brag af en succes med ‘Texas Chainsaw Massacre’ remaken i 2003 – en film jeg personligt også var glad for, da den præsenterede en helt ny stil i det 21. århundredes horror film. I denne omgang virker det som om hele produktionen er bygget op omkring et mantra, der siger ”vi er nye og smarte, så det kan kun blive bedre end originalen”. Kommentarerne på ekstramaterialet bekræfter også dette. Ikke mindst da produceren mener, det er en rigtig ”fun horror movie” med nogle af de mest fantastiske og anderledes dødsscener nogensinde. Sjov? Nej. Uhyggelig og innovativ? Slet ikke. Den lander derimod et sted midt i mellem. Der er ét eller to uventede og hardcore mordscener, men alle de andre har man gættet lang tid, inden de sker.Mere uhygge havde været én klassisk horror linie, og mere blod og ’in your face’ drabsscener, kunne have resulteret i alle tiders splat. Men der er intet morsomt eller klassisk over denne remake. Det er desværre blevet en typisk teenage-gyser, som tilfældigvis har nogle velkendte karakterer med. Castet klarer det fint og visuelt er den også flot, men selve historien og stilen er bare ligegyldig.

Michael Bay, som producerede filmen, forlod premieren før tid, da han syntes, at filmen indeholdt for meget sex.

(Originaltitel: Friday the 13th)

På DVD: 21-07-2009