INGEN SKAL SOVE er en imponerende og vanvittig flot dansk thriller. Utroligt nok er filmen lavet af en række debutanter – både foran og bag kameraet – og uden et kæmpe budget. Filmen havde premiere ved CPH PIX 2019. Læs mere i vores Ingen skal sove anmeldelse her!

Ingen skal sove er en ny dansk thriller, der havde premiere ved CPH PIX 2019, der var i weekend format denne gang. Det er et ægte passionsprojekt, der er lavet for relevativt små penge gennem samarbejder og støtte. Desuden er Ingen skal sove lavet af spillefilms-debutanter på nærmest alle pladser. Dét kan man dog hverken se eller mærke, når man ser filmen.

Selve plottet er desuden interessant og kunne snildt være noget, der kom fra en Quentin Tarantino eller David Lynch. Selvom det nok have været henholdsvis mere blodigt eller vanvittigt, hvis det var en af de to herrer, der stod bag.

Ingen skal sove er en thriller, der udvikler sig stille og roligt, men absolut ender på en voldsom note. Uden at spoile plottet kommer vi mere ind på noget af dette i resten af vores Ingen skal sove anmeldelse herunder.

Et simpelt plot tager form

Jeg kan personligt godt lide, når en film reelt har et meget simpelt plot, der udvikler sig gennem sine karakterer. Det er lige præcis her, Ingen skal sove befinder sig, og dét er et solidt udgangspunkt. Vi møder to karakterer, Maria og Jonas, der er blevet fanget i noget værre rod, hvor der trues med vold, og de derfor bare skal væk. 

Det er dog ikke altid, at græsset er grønnere andre steder, og tingene udvikler sig i retninger, der er højst uventede for vores hovedpersoner. Som publikum vil du vide dette fra starten, men det er dog stadig de nye personer, vi møder, der gør dette tydeligt. Alle skuespillere formår nemlig at levere nogle præstationer, der virkelig får fastholdt seeren.

Man kan faktisk ikke bede om meget mere, når et plot er karakterdrevet. Selvom alle skuespillerne gør det godt, må jeg lige fremhæve Thomas Biehl (der da også har en del på sit IMDb CV allerede) samt Magnus Haugaard Petersen, der nu har denne ene produktion på sin IMDb side.

De to hovedpersoner, Maria og Jonas, spilles af henholdsvis Maria Winther Nørgaard og Jakob Schmidt Clausen. De har begge haft roller i kortfilm og tv-serier, men intet af denne kaliber. Det kan de dog sagtens bære, når manuskriptet fungerer så godt, som det er tilfældet her.

Ingen skal sove (2019) anmeldelse

En lille dansk “indie” perle

Nu ser vi ret mange såkaldt “independent” og “low-budget” film fra USA. Gennem den engelskprogede udgave af Heaven of Horror bliver vi kontaktet af mange filmskabere, der gerne vil have anmeldt deres film. Det gør vi også gerne, når tiden tillader det, hvis det ser bare nogenlunde fornuftigt ud.

Disse film kan nemlig ofte byde på virkelig godt og interessant indhold fra filmskabere, der senere får stor succes, fordi de rent faktisk har talent. Dog er produktionskvaliteten ofte mindre imponerende, og man det kan man bestemt ikke sige om denne danske film.

Ingen skal sove har en produktionskvalitet, der er niveauer over, hvad langt de fleste independent og low-budget film fra USA kan præstere.  Sjovt nok så vi en amerikansk indiefilm med Michael Madsen og Michael Biehn umiddelbart efter, vi så Ingen skal sove, og den danske film slog denne amerikaner på alle parametre.

Både plot og skuespil var på alle måder mere imponerende. Og når vi taler billede og lyd, var denne “lille” danske film i en helt anden liga. Det siger måske ikke umiddelbart meget, men når man ved, at der bogstavelig talt er millioner til forskel på budgetsiden, så betyder det alligevel en del. 

Ingen skal sove (2019) anmeldelse

Ingen skal sove er bestemt værd at se

Som dansker kan man ikke andet end blive stolt, når man ser en lille dansk film være så meget bedre end mange amerikanske produktioner med både erfaring og penge i baggagen. Det er Christian Andersen, der har instrueret Ingen skal sove, og han har desuden skrevet manuskriptet sammen med Hanne Rosland, der også er producer på filmen. 

Det er en spillefilmsdebut for dem begge, men forhåbentlig langt fra det sidste, vi skal se fra disse filmskabere.

Ingen skal sove er en flot og (ikke mindst) spændende film, der underholder og giver stof til eftertanke. Det er ikke noget større filosofisk værk, men siden hvornår har det været et krav for en solid thriller? Du kan roligt se denne film, når den udkommer til et bredere publikum.

Som sagt indledningsvis fik Ingen skal sove premiere på CPH PIX 2019, men der var ingen yderligere information omkring, hvornår den ellers ville udkomme. Nu kan vi dog se, at den ligger under Mislabel, så mon ikke det kun er et spørgsmål om tid, før en premieredato offentligøres.

Ingen skal sove fik premiere på CPH PIX: Weekend den 14. november 2019. 

FAKTA

Premiere: 14. november 2019 (CPH PIX: Weekend)
Instruktør: Christian Andersen
Manuskript: Hanna Rosland, Christian Andersen
Medvirkende: Maria Winther Nørgaard, Thomas Biehl, Jakob Schmidt Clausen, Magnus Haugaard Petersen, Louise Bonde, Simon Kongsted, Lasse Stage Jensen, Andreas Landbo-isaksen

Plot

Maria og hendes kæreste Jonas er på flugt fra et overfald. På et stoppested midt i ingenting møder de en ung mand, Oscar. Han inviterer dem tilbage til hans kollektiv, et lille vidunderligt sted i krydset mellem skoven og det store åbne hav, som ledes af den karismatiske Eliot. Kollektivet lever selvforsynende og uafhængig af omverden. Maria er charmeret af stedet og Eliot, hun begynder at distancere sig fra Jonas. Dog indhenter fortiden dem, og det går op for parret, at stedet måske ikke er så fredfyldt som ved første øjekast.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.