SERVANT er den nye Apple TV+ serie af M. Night Shyamalan. Det er klart den bedste genreserie på streamingtjenesten og fungerer overraskende godt. Men kan det holde en hel sæson? Det er måske lidt svært at tro. Læs mere om den dystre thrillerserie i vores Servant sæson 1 anmeldelse her!

Servant er en ny thrillerserie på Apple TV Plus, der primært er kendt som “M. Night Shyamalan serien”. Det er da også korrekt i den forstand, at han er producer på serien og instruerer det første afsnit. Han har dog hverken skrevet Servant eller er instruktør på de fleste afsnit. Det er altså ikke en Shyamalan produktion i den forstand, mange nok vil forvente.

Til gengæld føles det i dén grad som en M. Night Shyamalan produktion, og så betyder det nok ikke så meget, hvad hans rolle har været.

Den nye Apple TV+ serie er møghamrende creepy og gennemsyret af mærkelige elementer helt fra starten. De fleste scener (nærmest alle) udspiller sig i det samme hus, så historien udvikler sig gennem karaktererne. Heldigvis er de generelt meget interessante og spilles af skønne skuespillere.

Skuespillerne i Servant

Selve hovedcastet i Servant er meget begrænset, og vi oplever primært denne verden fra én persons synspunkt. Det er Sean, der spilles helt fantastisk af Toby Kebbell, som jeg i årevis har været meget begejstret for. Han var med i et afsnit af den første Black Mirror sæson og spillede Koba i den nyeste Abernes Planet trilogi. Generelt er han bare fantastisk i alt, hvad han laver.

Som hans kone, Dorothy, ser vi Lauren Ambrose, som mange nok vil kende fra tv-serien Six Feet Under. Det er i hvert fald stadig det første, jeg tænker, når jeg ser hende. Når først folk får øjnene op for Servant, vil det nok hurtigt ændre sig. Hun er mildest talt fantastisk i denne nye Apple TV+ serie, hvor hun er både varm samt lidt vild og vanvittig.

Dorothys bror, Julian, er en anden vigtig karakter. Denne rolle spilles (naturligvis) af en anden velkendt rødhåret skuepiller. Det er såmænd Rupert Grint, som alle nok kender som Ron Weasley fra Harry Potter filmene. Her er han dog en voksen ung mand, der fungerer rigtig godt i de afsnit, vi har set.

Den sidste karakter i det primære cast er Leanne, der spilles af Nell Tiger Free. Hun er barnepigen, der flytter ind hos Sean og Dorothy Turner, da Dorothy skal tilbage på arbejdet. Hun er i øvrigt nyhedsreporter, og vi ser jævnligt tv-klip af hendes “præstationer”. Det giver nogle ret humoristiske og mærkværdige scener, hvor Lauren Ambrose er helt genial.

Nell Tiger Free har allerede arbejdet på et par meget prominent serier før denne rolle i Servant. Hun var blandt andet med i Game of Thrones (som Myrcella Baratheon) og Too Old to Die Young, der blandt andet er skabt af Nicolas Winding Refn. I Servant er hun lige dele omsorgsfuld og decideret uhyggelig på måder, man ikke helt kan definere indledningsvist.

Servant: Sæson 1 anmeldelse – Apple TV+ serie

Plot twists, uhygge og rendyrket vanvid

Hvis du har set traileren for Servant, ved du allerede, at denne Apple TV+ serie byder på nogle vilde plot twist helt fra starten. Har du endnu ikke set traileren, så lad hellere være og bliv overrasket. Der er så meget uhygge og vanvid i dette plot fra starten, at man faktisk er meget i tvivl om, hvad der foregår.

Har du allerede set traileren og kender nogle af disse plot twist, så bare rolig, der kommer mange flere kæmpe twists allerede i løbet af de første to afsnit. Det er faktisk så omfattende, at man har svært ved at forstå, hvordan sæson 1 af denne serie (der allerede har fået grønt lys til sæson 2), skal kunne holdedampen oppe i alle 10 afsnit.

Nu er det jo en M. Night Shyamalan serie, og dét kan man heller ikke undgå at bemærke. Alene grundet disse vilde udviklinger i historien fra starten. Når man ser afsnit to, er det næsten som at se slutningen på en klassisk Shyamalan film, men vi er altså kun lige gået i gang. Det er ikke til at sige, hvor vildt det kan blive, men det starter ret godt.

Man kommer meget hurtigt til at sætte spørgsmålstegn ved, hvad der er rigtigt, og hvad der er fantasi. Og ikke mindst undre sig over hvem (om nogen), der er de gode eller onde i denne historie. Kan man overhovedet definere det så sort og hvidt?

Se Servant på Apple TV+

Denne serie er helt enkelt det bedste på Apple TV+ indtil videre. Bevares, det siger heller ikke så meget (selvom jeg personligt synes Dickinson er ret cool). Streamingtjenestens første genreserie See var derimod noget eklatant rod.

Selvom serien som sagt sælges ind som en “M. Night Shyamalan serie”, så er den skabt af Tony Basgallop. Han har tidligere skabt serien Hotel Babylon (2006-2009) samt skrevet afsnit af tv-serier som 24: Live Another Day, 24: Legacy og Resurrection. På alle måder er Servant dog ganske anderledes end alt, hvad han har lavet tidligere.

Hvis du kan lide M. Night Shyamalans film, så bør du helt sikkert give Servant en chance. Husk bare på, at Apple TV Plus serier frigives lidt af gangen (og ikke en sæson af gangen som Netflix serier). Det sidste afsnit af sæson 1 frigives i løbet af januar 2020, så du kan jo vente med at købe adgang til platformen indtil da – hvis du tør risikere vilde spoilers i mellemtiden.

Servant sæson 1 får premiere på Apple TV Plus den 28. november 2019, hvor de første 3 afsnit frigives.
Vores anmeldelse er baseret på de to første afsnit, som vi så til en screening i Los Angeles.

Skaber: Tony Basgallop
Instruktører: M. Night Shyamalan, Daniel Sackheim, Nimrod Antal and Lisa Brühlmann
Medvirkende: Lauren Ambrose, Toby Kebbell, Nell Tiger Free, Rupert Grint

Fra M. Night Shyamalan kommer serien SERVANT, der følger et Philadelphia-par i sorg, efter en usigelig tragedie skaber en kile i deres ægteskab og åbner døren til en mystisk kraft, der kommer ind i deres hjem.