Det her er en helt fantastisk flot film, der så absolut bør ses i biografen (såsom til det højaktuelle CPH PIX), hvis man skal have den fulde oplevelser. Den gør sig dog uden tvivl også fint på en mindre skærm, men man kan ikke andet end beundre det visuelle. Der skabes dybde, dynamik og helt igennem fantastiske billeder til at underbygge historien.

Til gengæld er historien dog det noget svage element i denne film. Det starter rigtig godt med en meget fornem præsentation af persongalleriet, som stille og roligt tillader at vi lige får de mest basale detaljer på plads og kan forholde os til de forskellige karakterer. Der opbygges langsomt en uhygge og intimitet via mørke og uvished, som gør at man sidder helt ude på stolekanten og opsluges af historien dybde, der – som indledningsvis nævnt – understøttes perfekt af den visuelle stil. Desværre for en rigtig horror tøs, der gerne skal være ved at dø af åndeløs spænding i denne type film, så mister filmen noget af pusten. Dog ikke visuelt. Nærmest tværtimod. Jo længere hen vi kommer, desto mere udvides og udvikles det visuelle til en meget klar og flot stil, men det er i den grad på bekostning af historien og plottet, der ikke kan holde mål med de forventninger, der udstikkes fra filmens start.

Skuespillet er over hele linien fint og vel egentlig upåklageligt, men intet ekstraordinært eller mindeværdigt på nogen måde. Og når først man ser “monsteret” eller “det onde element”, så ryger noget af uhyggen. Derefter får historien flere og flere lag, som ikke nødvendigvis hænger super godt sammen. Jeg må dog indrømme, at man (trods dette!) ikke hægtes af, da det bliver mere af en fantasy og eventyr oplevelse, der sagtens kan fastholde publikum.

Instruktørerne – Alexandre Bustillo og Julien Maury, der sammen stod bag den fantastiske debutfilm ‘Inside’ (2007) – har dog også selv fortalt, at ‘Livid’ er et regulært “love letter” til Hammer og Argentos filmproduktioner. Som ved ‘Inside’ har de både skrevet og instrueret filmen sammen, men det er desværre meget tydeligt, at deres Hammer/Argento fokus er på bekostning af selve indholdet i den meget flotte og fuldstændig stilsikre pakke.

Så alt i alt – en flot film med den mest rodede historie, jeg længe har set…

(Originaltitel: Livide)

Biografpremiere: CPH PIX 2012