Messengers 2: The Scarecrow er en direkte-til-DVD opfølger til gysersuccessen Messengers fra 2007. Læs vores anmeldelse af gyserfilmen her!

Jeg var egentlig godt tilfreds med den første ‘Messengers’-film fra 2007, så det var absolut spændende, da det blev kendt, at vores egen Martin Barnewitz (Kollegiet, 2007) skulle stå bag opfølgeren.

Det blev ikke ligefrem dårligere af, at Todd Farmer stod for manuskriptet, da ‘Messengers’ er hans historie (Mark Wheaton stod dog bag manuskriptet til første film). Lige inden manuskriptet til ‘Messengers 2: The Scarecrow’ stod han også bag ‘My Bloody Valentine’ (2009), ‘Jason X’ (2001) og den kommende ‘Drive Angry 3D’ (2011) med Nicholas Cage og vores egen danske Hollywood frue, Simone Levin, på rollelisten. Todd Farmer skal ligeledes skrive manuskriptet til genindspilningen af ‘Hellraiser’ samt ‘Halloween III’.

På papiret er der altså et forholdsvist solidt grundlag, selvom castet dog tydeligt viser, at det “kun” er en DVD-opfølger og ikke en seriøs “sequel”, som man satser hele butikken på. I den første film blev rollerne besat af Kristen Stewart, Dylan McDermott, Penelope Ann Miller og John Corbett, der alle må siges at være veletablerede skuespillere med navne, der tiltrækker en god del opmærksomhed. I ‘Messengers 2’ ser vi nu Norman Reedus i den altdominerende hovedrolle som familiefaderen. Reedus har tidligere haft god succes med ‘The Boondock Saints’ (1999), Pandorum (2009) og er netop nu højaktuel i USA i TV-serien ‘The Walking Dead’ som havde premiere d. 31. oktober.

Uengageret hovedrolle

Men desværre fungerer Reedus bare ikke særlig godt. Han virker generelt uengageret, og det er heller ikke fordi, manuskriptet byder på det helt store at arbejde med, så det er til en vis grad forståeligt. Men det er alligevel ærgerligt, at vi ikke får mere nerve ud af hans præstation.

Hans frustrationer over en fejlslagen høst, og økonomiske problemer og stress på denne baggrund, er let forståelige, men ikke voldsomt mærkbare. Samtidig er alt det sympatiske – og dermed chancen for at opnå en forståelse for, at familien overhovedet bryder sig om ham – meget svær at få øje på. Det slipper Heather Stephens, der spiller hans hustru, betydelig bedre fra og leverer en udmærket præstation. Hun er også aktuel i en TV-serie (The Forgotten) og har lavet to film efter ‘Messengers 2’, hvilket er velfortjent efter indsatsen i denne film.

Helt overordnet er filmen da udmærket underholdning, men det er næsten uundgåeligt ikke at finde sig selv rulle med øjnene et par gange. Omvendt, så kommer du nok også til at hoppe i sædet i nogle scener, så hvis du kan lægge alle forventninger til side og acceptere, at historien har nogle massive huller, så se den da gerne. Ikke mindst hvis du var glad for ‘Messengers’ fra 2007, som dog var af en ganske anden kaliber.

Heaven of Trivia

Filmen er indspillet på 18 dage i Bulgarien med et samlet budget på bare $2 millioner på trods af, at der var sat et budget på $15 millioner af.

John Rollins kæmper hårdt for at redde sin gård og sin familie. Da han placerer et mystisk fugleskræmsel midt i sine marker, vender hans held pludselig. Men samtidigt begynder der at ske mystiske ting på gården.

(Originaltitel: Messengers 2 – The Scarecrow )

På DVD: 02-11-2010
Genre: Gyser | Horror