One Cut of the Dead er en japansk gyser-komedie, der nu også kan ses i Danmark. Filmen er blevet lidt af en publikumfavorit ved filmfestivaler. Den virker uhyggeligt dårlig i starten, men dét kommer den efter. Der er mening med galskaben!

One Cut of the Dead er en japansk gyser, der bruger komedie og reality greb til at fortælle sin historie. Allerede still-billeder og filmplakaten afslører, at selvom genren er horror, så er komedie mindst lige så vigtigt.

Egentlig blev One Cut of the Dead lidt af et hit ved diverse filmfestivaler sidste år. Derfor er det heller ikke overraskende, at manden bag, Shinichiro Ueda, nu er i gang med en ny film. 

Det nytænkende ved denne zombie-gyser-komedie er, at den omhandler selve skabelsen af en film. Nogen har fået den vilde idé at optage en zombiefilm i ‘real time’. Bevares, hvis det kunne gøres med Utøya, så kan man vel også gøre det med zombier.

Filmen virker ret dårlig i starten. De første 30 minutters tid er en ret mystisk omgang, men hold ud, for den bliver altså virkelig god. Det skal siges, at filmen har vundet publikumpriser, så der er altså virkelig noget ved den. Starten er bare lige ved at tage pusten fra enhver.

Jeg nåede at sige “Jeg må indrømme, at jeg virkelig ikke synes, den er god” og kommentere, at jeg ved Gud ikke forstod, hvordan den har vundet publikums gunst. Dét gør jeg nu!

Japansk gyser-komedie

Nu er Japan allerede ret kendt for sine gyserfilm. Derimod er gyser-komedie ikke lige en niche, jeg forbinder japanske filmskabere med. Men måske det bare er fordi, disse film ikke er nået udover hjemme-markedet.

Selv i Japan kom denne film først kun ud i meget begrænset biografpremiere. Den gik kun i 2 biografer. Filmen fik dog hurtigt fat i sit publikum, og endte med at spille i hele 340 biografsale. Så har publikum altså talt – og biograferne har lyttet!

Filmen har da også solgt over 2 millioner biografbilletter, så biograferne har også vundet.

Det er dog noget helt andet end de tidligere japanske gyser-succesfilm som The Ring eller The Grudge. Stilen i One Cut of the Dead er en ganske anden. Til gengæld kan man godt fornemme lidt af den humor, der ofte er del af koreanske gyserfilm og thrillere. Her er der bare skruet ekstra op for morskaben.

Indledningsvis virker det ret underligt, men bare rolig, det er helt efter hensigten.

One Cut of the Dead (2017) anmeldelse

Det er grotesk morsomt

Når man først er kommet forbi starten af filmen, begynder den virkelige historie. Og den hænger altså 100% sammen med den mærkelige begyndelse, så det hele giver mening.

Der er øjeblikke i One Cut of the Dead, der for mig er helt på højde med Shaun of the Dead. Dog har Shaun of the Dead den massive fordel, at den er god fra starten. 

One Cut of the Dead kræver immervæk en del af sit publikum indledningsvis, så derfor vil vi nu advare om begyndelsen. Det er meta lag på meta lag, og det fungerer bare så fandens godt mod slutningen.

Især humoren virker ret mærkværdig i starten, mens selve de blodige zombie-elementer faktisk fungerer præcis, som vi er vant til. Igen, bare hold ud og se det hele, selvom det kan være fristende at hoppe forbi den mere alternative start af filmen.

One Cut of the Dead (2017) anmeldelse

Ny japansk instruktør som publikumfavorit

One Cut of the Dead (med den oprindelige titel Kamera o tomeru na!) er skrevet, instrueret og klippet af Shinichiro Ueda. Vi kender ikke umiddelbart noget til denne filmskaber, men han har da en del på IMDb CV’et allerede.

Desuden har Shinichiro Ueda allerede vundet priser ved to forskellige genrefestivaler.

Inklusiv to priser ved Austin Fantastic Fest, som er den største genrefilmfestival i USA. I 2018 var det lige præcis One Cut of the Dead, der gav ham både publikumsprisen (lige foran vores danske Den Skyldige) og “Best Director” i horrorgenren.

Men andre ord er hans film kommet fint ud internationalt. Når man ser One Cut of the Dead, kan man da også sagtens forstå, hvorfor publikum har haft en fest med denne film ved filmfestivaler.

Du kan se One Cut of the Dead på DVD eller via streaming på eksempelvis Blockbuster.dk

FAKTA

VOD-premiere: 4. marts 2019
DVD-premiere: 4. marts 2019
Genre: Horror, Komedie
Instruktør: Shinichiro Ueda
Medvirkende: Takayuki Hamatsu, Yuzuki Akiyama, Harumi Shuhama

Plot

En filminstruktør går lidt for langt i jagten på succes, da han sammen med sit filmteam planlægger at optage en lavbudget zombiefilm i én sammenhængende optagelse i en forladt fabrik fra 2. Verdenskrig. I sit sindssyge forsøg på at indfange den ’sande rædsel’ udfører han et mystisk ritual, som skal vække de døde til live… Eller gør han?

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.