Elijah Woods er for tiden rigtig god til at tage spændende roller i de lidt mindre og anderledes film, hvilket er en fornuftig fremgangsmåde til at slippe væk fra Frodo og “Ringenes Herre“-universet – og desuden præcis det samme Daniel “Harry Potter” Radcliffe gør. Det er tydeligt, at netop horrorfilm med skæve karakterer er perfekt til formålet, og vi brokker os bestemt ikke. Efter at have set Elijah Woods være fænomenal i Maniac var jeg endog meget positivt stemt overfor at skulle se Open Windows. Desværre blev det ikke helt lige så tilfredsstillende som håbet.

Filmen starter med at være knivskarp i både skuespil, historie og fremgangsmåde, men desværre er det også netop sidstnævnte, der skaber problemer. Selve filmens titel refererer reelt til selve fremgangsmåden, som er konceptet for, hvordan vi som tilskuer oplever historien; Gennem åbne vinduer [open windows] på en computerskærm. Det er skævt og intelligent i starten, men begynder at blive problematisk, når man går på kompromis med virkeligheden – f.eks. når en hacker via et kamera kan se gennem væggen via et ti sekunders hack. Generelt går alle de snedige og spontane hacker-tricks enormt hurtigt. Det er naturligvis nødvendigt, når filmen foregår i real time, men så skulle man måske have valgt at fortælle historien lidt anderledes.

Manus og instruktion er lavet af samme mand – med det fantastiske navn Nacho Vigalondo. Han har lavet segmenter i både The ABCs of Death (“A is for Apocalypse“) og den kommende V/H/S: Viral (‘Parallel Monsters‘) samt den fremragende spanske tidsrejse-thriller Los cronocrímenes / Timecrimes.

Grundlæggende er det jo “bare” en nyfortolkning af POV (Point of View) konceptet, hvor vi som publikum ikke ser andet eller mere, end hvad de tilgængelige kameraer kan vise os. Desværre løber det ret meget – alt for meget – af sporet i Open Windows, og den gode historie og det sjove koncept kæmper om dominans i en sådan grad, at helhedsindtrykket virkelig lider. Starten var dog helt i top og viste fantastiske takter, så det belønner vi gerne og håber, det blot er et produktionsselskab eller en distributør, der har blandet sig for meget… Det ville nemlig betyde, at vi kan håbe på bedre film fra denne instruktør fremover.

Biografpremiere: Blodig weekend 2014
DVD-premiere: 20-11-2014
Instruktør: Nacho Vigalondo