Rabies er en israelsk horror-film. Kan de overhovedet finde ud af det? Ja, det skal jeg ellers lige love for, at de godt kan! Og med en del syge twists and turns undervejs – nogen endda af mindre art, så man lige skal være lidt vaks ved havelågen.

Jeg skal da ærligt indrømme, at jeg – baseret på titlen – troede det ville være noget med vilde hunde, der flænser de stakkels unge mennesker fra hinanden, men nej.

Lad mig endelig afsløre, at titlen blot er et udtryk for det vanvid, mennesker besidder, og som hurtigt kan lukkes ud. Om så det er baseret på jalousi, kærlighed, had eller bare en generel vrede og ondskab.

Jeg kendte en enkelt af skuespillerne, men ellers er det – for mig, i alle tilfælde – et ukendt cast. Men de er gode, dét må man give dem. Selv dem, der skal være lidt vel stereotype, får en solid baggrundshistorie med ind i forløbet, så man forstår dem.

Faktisk er det generelt en af filmens helt store kvaliteter. Der gives god plads til, at alle karakterer får en baggrundshistorie med, så man forstår, hvad netop deres vrede eller beskyttertrang er baseret på. Det resulterer i, at man hurtigt finder nogen, man kan holde med og af, hvilket straks skaber indlevelse og interesse for historien generelt.

Instruktørerne Aharon Keshales & Navot Papushado har fået deres debut med denne film, og med det i mente er det bare et endnu mere imponerende resultat.

Hvis dette er niveauet for israelske horrorfilm af den mere blodige slags (jeg har før set andre virkelig solide og gode israelske film fra diverse andre genrer), så kan vi godt begynde at holde øje med, hvad der produceres fra de breddegrader.

Man får hurtigt en lidt spansk mavefornemmelse, når man ser denne film, og Spanien har jo produceret en perlerække af hits – ikke mindst i horror-genren – så nu må jeg jo indse, at min forventninger til næste israelske horror-produktion, er skruet godt op.

(Originaltitel: Kalevet)

DVD: 29-05-2012
Instr.: Aharon Keshales & Navot Papushado
Medv.: Lior Ashkenazi, Danny Geva, Ania Bukstein m.fl.
Land: Israel, 2010

De to søskende Ofer og Tali er på flugt fra deres familie og ender i et ødeliggende naturreservat. Men nogen har bygget fælder i området. Fælder som ikke er beregnet til dyr men til mennesker! Da fire unge mennesker finder den sårede Ofer, tilkalder de straks politiet for at få hjælp. Men det viser sig hurtigt, at de får mere at bekymre sig om end den psykopatiske morder, som er løs i området.