Det er absolut ikke til at se, at dette er Miguel Sapochnik’s debut som spillefilmsinstruktør, for ‘Repo Men’ er utrolig flot, stilren og overordnet rigtig godt skruet sammen. Sapochnik har primært arbejdet som storyboard artist, og det kan måske være en del af forklaring bag det meget gennemførte udtryk filmen igennem. Der er en klar vision, som følges til dørs på fornem vis.

Dette er måske ikke en egentlig horror-film, men den kan sagtens komme med under den altfavnende “action-horror-thriller”-genre, og det gør den ikke mindre seværdig, at det primært er spændingen og dette fremtidige univers, der bærer filmen frem. Historien er simpelthen bare fascinerende, og det mærkes ikke, at manuskriptforfatterne Garrett Lerner og Eric Garcia (der også skrev den bog, screenplayet er baseret på) normalt arbejder på TV-serier som ‘House’ og ‘Boston Public’. Måske har det dog den positive indvirking, at historien hele tiden kommer videre, samtidig med at trådene holdes samlet, så vi ikke tabes halvvejs igennem. Tempoet fejler i hvert fald ingen ting, og diverse spring i tidslinjen fungerer også helt fint.

Foran kameraet finder vi veloplagte præstationer fra Jude Law, Forest Whitaker, Liev Schreiber og Alice Braga, som vi også så for nylig i ‘Predators’ (2010) og lidt længere tilbage i Will Smith-successen ‘I Am Legend’ fra 2007. Hun er faktisk exceptionel god her i ‘Repo Men’, og det er nemt at se, hvorfor flere har udråbt denne brasilianske skuespiller til næste store latino-stjerne.

Der er uden tvivl nogle små detaljer ved ‘Repo Men’, som man kan pege på og rynke på næsen af, men det er rigtig god underholdning, og jeg vil faktisk gerne se den en gang til. Bare for at fange de detaljer, jeg sikker har misset i første omgang.

Med et budget på $32 millioner og en indtjening i USA på ca. $14 millioner var ‘Repo Men’ ikke nogen stor biografsucces. Men filmen tjener nok det sidste hjem på DVD-markedet, nu hvor den er ved at være ude over hele verden.

(Originaltitel: Repo Men)

På DVD: 09-11-2010
Genre: SciFi | Thriller | Action