Til tider kan det være fantastisk med lave forventninger – som både kan være resultatet af traileren og kendskab til plot, men så sandelig også på baggrund af andres anmeldelser. Jeg havde absolut ingen forventninger til ‘Season of the Witch’, og som direkte resultat heraf blev jeg glædeligt overrasket. Ikke kun var jeg godt underholdt, men jeg fik også langt større mængder horror, end jeg havde forventet.

Der er lidt dyster eventyr-stemning over hele filmen, og man bliver ikke voldsomt stimuleret på noget dybere intellektuelt plan, men det lader så sandelig heller ikke til at være formålet. Det er horror, spænding og eventyr tilsat et godt skvæt humor (tak til Ron Perlman!), som lige får én til at trække på smilebåndet ind i mellem, så det ikke bliver al for dystert.

Nicolas Cage gør det udmærket og leverer en – for ham – standard præstation, der ikke varierer meget fra hans rolle i eksempelvis ‘The Sorcerer’s Apprentice’. Vores allesammens Ulrich Thomsen er også med, og leverer en ligeså fin præstation, men det er ikke den mest spændende eller dybe karakter, han har – eller når at vise, for han har ikke overvældende meget spilletid, selvom han da har en af de vigtige roller. Til gengæld er Ron Perlman altså i sit es og heksen/pigen spilles fornemt af Claire Foy, der så sandelig får lov til at bruge alle de små virkemidler til at holde os i uvished omkring hvem/hvad, hun reelt er. Hende ser vi meget gerne i flere horrorfilm – oplagt til diverse psykopatroller, hvor der skal skiftes mellem at være god og ond i ét væk!

I instruktørstolen finder vi den forholdsvis garvede Dominic Sena, der bl.a. også har lavet ‘Whiteout’ (2009), ‘Swordfish’ (2001) og ‘Kalifornia’ (1993). Manuskriptet er skrevet af Bragi F. Schut, der endnu ikke har lavet så meget, men han står dog bag den kommende ‘The Last Voyage of Demeter’, som er en Dracula film med Noomi Rapace og Ben Kingsley, så han er da godt i gang lige nu. Helt overordnet synes jeg ‘Season of the Witch’ lader til at være blevet bedømt på de forkerte præmisser. Det er ikke stor filmkunst, men det er god og solid underholdning, som er perfekt til en sjov aften, hvor man bare vil koble af, så på de præmisser anbefaler jeg den gerne til dem, der skulle have interesse for denne type historier og film.

Claire Foy spillede den kvindelige hovedrolle i pilot-afsnittet af den meget populære britiske serie ‘Being Human’. Seriens amerikanske version har netop haft stor succes med premieren i USA. Vi er i fuld gang med at se de to første sæsoner af den britiske version, og følger snart op med en anmeldelse af disse – de er allerede nu ude på DVD.

(Originaltitel: Season of the Witch)

I biografen: 20-01-2011
Genre: Eventyr | Drama | Fantasy | Thriller