Læsetid ca. 2 min.

Når jeg hører titlen, tænker jeg uværgeligt på Cube-filmene, men dette er dog noget helt andet. Jeg havde faktisk glædet mig meget til denne film, men må erkende, at jeg undervejs syntes, den var alt for langsom – selvom der dog var nogle rigtig gode højdepunkter – og at jeg sad med lidt for mange uafklarede og uforløste tanker. Handler dette om aliens, religion, massepsykose, en kombination eller ingen af delene?

Traileren giver på ingen måde nogen indikation af, hvad denne film virkelig handler om. Det er ikke en action-thriller eller horror-film, som man i traileren eller via omtaler kan forledes til at tro. Selvom den snigende uhygge ofte lurer lige under overfladen, for så at komme ud i fuldt flor enkelte gange – og det er netop i disse øjeblikke, at man kan se, hvad potentialet i denne film reelt har været.

James Marsden’s præstation er imponerende, mens Cameron Diaz i langt det meste af filmen ikke er videre spændende. Desværre, for hun har egentlig den mest aktive rolle i handlingen indledningsvist. Den skuespiller, der virkelig stjæler filmen, er dog Frank Langella, der er helt uovertruffen og skræmmende godt skamferet af ‘speciel effects’-holdet på ‘The Box’.

Dette var en af de film, hvor man straks må forvilde mig ind på et debatforum for at læse mere om andres fortolkninger, og dem er der mange af. Personligt holder jeg mig til dem, der mener, det er en moderne Adam og Eva, der fristes med æblet, som denne gang er formet som en boks med en knap (der til forveksling ligner et stort rødt æble), mens andre mener noget ganske andet. Holdninger er der også mange af, men det er dog klart, at de fleste har et had- eller kærlighedsforhold til filmen. Jeg har en kærlighed for selve idéen, men selve udførslen efterlader mig dog noget lunken.

Filmen er baseret på novellen ‘Button, Button’ af Richard Matheson, der har skrevet virkelig mange noveller og romaner, der senere er blevet filmatiseret. Eksempelvis ‘I Am Legend’ og ‘Stir of Echoes’.

(Originaltitel: The Box)

På DVD: 30-03-2010 (region 2, DK)
Genre: Horror, Sci-Fi, Thriller